26 Faciliteiten aan boord die als waardevol kunnen worden ingebracht bij een scheepsprofiel, zijn: een onderzoekslaboratorium aan boord, kraan, hutten, opslagruimte, vries- en koelmogelijkheden, faciliteiten voor de behandeling van zeedieren (wegen, meten, sorteren), communicatie (internet, mail en zelfs mobiele telefonie zijn nog niet algemeen beschikbaar aan boord van kleinere schepen), echoloden en vistuigen, en benodigde papieren voor specialistisch werk (navigatie nabij windturbines, booreilanden, et cetera). Een groot deel van het materiaal kan door de opdrachtgever zelf aan boord worden gebracht en geïnstalleerd. Zo brengt Wageningen IMARES een groot deel van het onderzoeksmateriaal aan boord van overheidsschepen, maar ook bij kleinere kotters zoals de GO58, inclusief echoloden en speciale netten. Dit vergt echter wel een betere planning en gaat ten koste van de flexibiliteit van het schip. Het kan dan zijn dat bij urgente projecten de benodigde apparatuur niet beschikbaar is. Als de opdrachtgever het materiaal permanent installeert op het schip ontstaat er een vaste onderlinge relatie, hetgeen voor beide partijen aantrekkelijk kan zijn. Het aanbod van schepen wordt pas echt aantrekkelijk wanneer het in combinatie met expertise wordt aangeboden. Experts die in aanmerking komen, moeten in ieder geval ervaring hebben met het werk op zee en de bovengenoemde activiteitstypen. Nederland kent door de grote turn-over in onderzoekersinstituten een groeiend aantal beschikbare externe onderzoekers die flexibel in te zetten zijn. Door experts op te nemen in een dergelijke matchmaking-database voor mariene activiteiten wordt niet alleen het aanbod rijker, maar krijgen onderzoekers ook een extra markt. Grotere trawlers die al bekend zijn met het concept als dat in Noorwegen kunnen op dit moment waarschijnlijk gemakkelijker ingezet worden dan Nederlandse trawlers. Hierdoor raken onderzoekers bekend met het concept en kunnen zij het effectiever introduceren bij de Nederlandse trawlers. Voor de kottervisserij geldt dat een behoorlijk aantal schepen al ervaring heeft met het aan boord nemen van onderzoekers. De grote diversiteit aan kotters zal waarschijnlijk leiden tot een grote diversiteit aan aanbod en prijzen, wat de marktwerking alleen maar ten goede komt. 3.5 Safety at sea De Noorse olie-industrie en de Noorse Clean Seas Association (NOFO) hebben lang gepleit voor actieve deelname van vissersschepen aan een crisisvloot tijdens olierampen. Noorse autoriteiten hebben dit altijd aangevochten om te voorkomen dat voedselproducten in aanraking zouden komen met potentieel gevaarlijke stoffen. Via een partnerschap tussen de olie-industrie, vissers en de Norwegian Coastal Administration (NCA) en andere stakeholders is er nu een verordening uitgewerkt die het toelaat vissersschepen te betrekken bij calamiteiten. Het initiatief is in januari 2011 van start gegaan. Inmiddels Pagina 33

Pagina 35

Interactieve web reisgids, deze tijdschrift of artikel is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van internet kranten.

488 Lees publicatie 176Home


You need flash player to view this online publication