worden dat de ondernemers vaak ook niet naar de kennisinfrastructuur toestappen met hun vragen. “Wij zoeken het dan toch liever zelf uit.” Deze houding komt deels voort uit de eigen instelling van ondernemers, maar ook uit het gegeven dat de kennisinfrastructuur vaak intellectueel eigendom opeist en resultaten openbaar maakt. Dit helpt niet bij het creëren of behouden van een voorsprong. 2. Slecht overzicht van beschikbare kennis. Een ander probleem is dat de ondernemers vaak geen goed overzicht hebben van de beschikbare kennis. Hierdoor is het ook voor de ondernemers die positief tegenover samenwerking met deze actorgroep staan, lastig om hiermee te beginnen. De kennisinfrastructuur stapt ook weinig naar de kwekers toe. Een gehoord probleem is dat “de ondernemers en de kennisinfrastructuur elk een andere taal spreken. Ze snappen elkaar niet.” Concluderend zien we dat ondernemers niet goed op de hoogte zijn van de beschikbare kennis en dat ondernemers de voorwaarden voor samenwerking met de kennisinfrastructuur onaantrekkelijk vinden. Hoewel de ondernemers dit zelf niet direct als barrière ervaren, kan het verlagen van deze barrières tot een betere ondersteuning voor marktgerichte innovatietrajecten leiden. Deze barrières duiden op een negatieve invulling van de functies kennisontwikkeling en kennisverspreiding, zoals we verderop zullen bespreken. Een aantal connecties met intermediairs valt echter ook positief op. In een aantal gevallen hebben adviesbureaus (ook van buiten de sector) meegewerkt aan het opzetten van de innovatie en de strategie. Ook is een aantal ondernemers wel in staat om het netwerk van de intermediair te betreden, waardoor zij aan hun naamsbekendheid kunnen werken en in contact kunnen komen met andere partijen. Vooral het contact met partijen buiten de bestaande sectoren is volgens de ondernemers waardevol. Een drietal ondernemers geeft ook aan dat echte radicale innovaties voortkomen uit de raakvlakken tussen de glastuinbouwsector en andere sectoren. Voorbeelden hiervan zijn raakvlakken met technologiebedrijven zoals Philips om betere kassen te bouwen, raakvlakken met de culinaire wereld om meer markten aan te spreken, en raakvlakken met de gezondheidszorg om nieuwe kansen te creëren voor groente en fruit. Verder worden in alle gevallen verschillende tuinbouwbeurzen genoemd als belangrijke plekken om klanten te ontmoeten, netwerken op te bouwen en aan naamsbekendheid te werken. Syntens is ook een zeer gewaardeerde intermediair, vanwege het feit dat deze intermediair ondersteuning en training op strategisch vlak biedt en contacten met partijen van buiten de sector faciliteert. Ondernemers hebben positieve ervaringen met de strategische adviseurs van Syntens en de door hen georganiseerde masterclasses. De rol die Syntens speelt, is erg positief − deze intermediair is in staat om verbindingen te maken met verschillende innovatiesystemen en ondernemers die buiten het bestaande systeem innoveren, te ondersteunen. Wederom lijken de functies kennisontwikkeling en kennisverspreiding een rol te spelen in het uitblijven van connecties tussen ondernemers en intermediairs. Het uitblijven van connecties tussen ondernemers en deze groep heeft ook een impact op het uitblijven van connecties tussen ondernemers en de overheid/kennisinfrastructuur. De intermediairs zouden juist een brugfunctie moeten vervullen tussen deze componenten. Syntens is hierop een waardevolle uitzondering. De structuur van het innovatiesysteem: de intermediairs De houding van de geïnterviewde ondernemers ten opzichte van intermediairs is grotendeels te vergelijken met hun houding ten opzichte van de kennisinfrastructuur. Beide barrières (gebrek aan marketingkennis en slecht overzicht van beschikbare kennis) komen ook hier voor. De ondernemers weten onvoldoende wat er bij deze partijen te halen valt en constateren een gebrek aan kennis op het gebied van marketing en strategie. Hierdoor blijven connecties vaak uit, maar ook hier zien de ondernemers dit niet als een grote barrière. 16 Pagina 22

Pagina 24

Voor maandbladen, online clubbladen en onderwijscatalogussen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw presentaties.

487 Lees publicatie 175Home


You need flash player to view this online publication