van de kinderen centraal stellen in de wijk, waardoor de wijk als geheel gezonder wordt. Als veel verschillende kinderen vaak buitenspe­ len, bevordert dat hun gezondheid en tevens de sociale cohesie in de wijk door meer ontmoetingen en een levendiger straatbeeld. Door het een lerend concept te noemen, werden de kansen voor acceptatie door de brede groep actoren in de wijk vergroot en werd het welslagen van het concept bevorderd. De inzet van een website voor communicatie wordt dan bijvoorbeeld variabel omdat in sommige wijken een relatief klein deel van de kinderen toegang heeft tot internet en de anderen daarmee buitengesloten zouden worden. Uitgangspunt bij de aanpas­ singen is dat er gestreefd blijft worden naar een onderscheidend concept voor wat betreft vernieuwing en toegevoegde waarde voor de kinderen en de wijk. Het concept kan zich zo ontwikkelen tot een krachtig middel tot wijkverbetering met mogelijke varianten, afhanke­ lijk van de wijk waarin het concept wordt toegepast. Tijdens de pilots in de tweede helft van 2010 heb ik ten behoeve van de duidelijkheid en haalbaarheid van het concept in de aandachtswij­ ken, de essentie van het concept in praktische termen als volgt verwoord: Doel: • Er gaan meer kinderen plezierig en veilig buitenspelen in de wijk. • Die kinderen gaan ook vaker buitenspelen. Waarom: • Buitenspel (vooral in een groene omgeving) bevordert de ontwik­ keling van kinderen. • Buitenspel bevordert de sociale cohesie door meer ontmoetingen van kinderen en volwassenen. Hoe: • Snel en positief reageren op wensen van de kinderen t.a.v. sporten en buitenspelen. Deze wensen kunnen afgeleid worden aan de hand van reeds bestaande buitenactiviteiten van de kinderen en door gesprekken omtrent gewenste activiteiten. Dat laatste leidt tot een reeks van werkwoorden als klimmen, glijden, rennen, voetbal­ len, etc. Dus niet, zoals nu vaak de praktijk is, slechts een beperkte en beperkende keuze uit speeltoestellen • Toezicht en begeleiding door speelcoaches. Liefst (groot)ouders op vrijwillige basis. • Website waarop afspraken en bevindingen van kinderen geplaatst kunnen worden. • Centrale spil als schakelpunt tussen kinderen en speelcoaches ener­ zijds en wijkprofessionals van gemeente, woningcorporaties etc. anderzijds. De wijkprofessionals zetten zich in met al hun kennis en ervaring om de gewenste activiteiten (de werkwoorden) mogelijk te maken door aanpassingen in de fysieke en sociale leefomgeving. Ze spelen daarmee in op de onderliggende behoefte van de kinde­ ren aan verschillende buitensport en buitenspeelmogelijkheden. Die behoeften zijn dus leidend voor het hele proces. Wat wordt er gevraagd van de wijkprofessionals (gemeente, brede school, politie, woningcorporatie, etc.)? 7 Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een publicatie, modern media of eartikelen? Gebruik Online Touch: gids online op uw website plaatsen.

486 Lees publicatie 174Home


You need flash player to view this online publication