6 nity het centrale medium zijn voor kinderen om hun leefomgeving in de wijk te beïnvloeden?’ en ‘Is het een goed idee dat bestaande buiten activiteiten van de kinderen leidend zijn voor de inrichting van de openbare ruimte in een wijk?’ De sleutel tot de antwoorden hierop ligt bij het kernthema participatie, dat verderop besproken zal worden. De focus op de gezondheid en het welzijn van de kinderen in de wijk als doel en middel voor een gezondere wijk leek ons allen een krachtig uitgangspunt. Ten behoeve van de onderlinge afstemming en de benadering van potentiële pilotwijken is het concept op één A4-tje nader beschreven (zie bijlage 1). Hierin staat als doelstelling dat een bestaande stadswijk door en voor kinderen (her)ingericht wordt. Verder worden de volgen de kenmerken genoemd: • De doelgroep zijn de kinderen die wonen in (sterk) verstedelijkte woongebieden. Zij zijn immers het meest afhankelijk van de ruimte in de directe omgeving van hun huis en school. • Groen is een belangrijk onderdeel van de buitenruimte. Naast de bovenstaande voordelen voor kinderen ontstresst groen bij volwas senen, bevordert het bewegen en ontmoeten, “verzacht” het de hardstedelijke omgeving, zuivert het de lucht en koelt het de stad. Al deze zaken dragen bij aan een gezonde leefomgeving. • De kinderen hebben het ‘initiatiefrecht’ bij de inrichting en toerus ting van de buitenruimte. Het gaat om wat de kinderen buiten doen en eigenlijk het liefst zouden willen doen. Activiteiten zijn dus leidend. • De professionals die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de buitenruimte reageren versterkend op wat de kinderen doen of zouden willen doen in de buitenruimte. Samen realiseren zij de gewenste veranderingen en toevoegingen aan de openbare ruimte. Hierbij wordt uitgegaan van de kracht en kennis die in de samenle ving zelf aanwezig zijn. De professionals spelen daarbij een onder steunende rol. Doordat de buitenruimte beter aansluit bij de behoeften van kinderen, zullen zij de buitenruimte meer gaan gebruiken en daardoor ook meer bewegen. De buitenspelende kinderen gaan het bindmiddel vormen voor de wijk doordat er ook meer ontmoetingen met en tussen volwassenen tot stand komen. • De website http://www.wijkenvoorkinderen.nl (is reeds online en zal op maat gemaakt worden voor de pilotwijken) is instrumenteel, evenals de andere activiteiten die de doelstelling van een gezonde kindvriendelijke wijk kunnen ondersteunen. De website kan een “community” worden die de werkelijke gemeenschap van kinderen in de wijk ondersteunt door bijv. het maken van afspraken, vertel len wat je hebt gedaan of zou willen doen en aankondigen van acti viteiten.” De bovenstaande tekst komt ook terug in het plan van aanpak dat begin 2010 is opgesteld. De doelstelling en doelgroep van het concept hebben nooit veel discussie opgeroepen. De middelen en methode op onderdelen soms wel. En dat mag ook voor een ideëel en ambitieus concept. Ook om die reden ben ik het concept een lerend concept gaan noemen, waarbij ruimte is voor aanpassingen ingegeven door de specifieke situatie in de betreffende pilotwijk. Hierbij moeten de kern punten van het concept overeind blijven; de gezondheid en het welzijn Pagina 13
Pagina 15Scoor meer met een webshop in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.
486 Lees publicatie 174Home