34 een verschuiving in het denken van natuurbehoud naar natuurgebruik wordt een aantal doelen gediend: • Het vergroten van de (erkenning van de) maatschappelijke waarde van natuur/bos; • Het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor natuur, oogst en producten daaruit. Hiermee wordt in een groter handelingsperspectief voor de beheerders (leveranciers van diensten en producten) voorzien. Natuur is niet langer vooral kwetsbaar en te beschermen, maar juist ook krachtig en productief; • Het vermeerderen van de (waardering van) ecodiensten, leidend tot een versterkt economisch draagvlak voor uitbreiding en beheer. Uit de voorgaande hoofdstukken en de matrix kunnen de kansen voor innovatie in de beloning voor producten en diensten uit bos en natuur gedestilleerd worden. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de daar naar voren gekomen handvatten: • De diensten of producten worden niet of niet volledig beloond (betaald) (zie matrix) en/of er is sprake van een knelpunt in het beloningsconstructie (zie Paragraaf 2.3.2); • De marktperspectieven voor private financiering zijn goed, er is sprake van een groeimarkt, de dienst of product heeft kwantitatief en kwalitatief potentie (af te leiden uit de trends en ontwikkelingen, zie Hoofdstuk 3). • Er zijn duidelijke en goed uitvoerbare sturingskansen voor de overheden. In de randvoorwaardelijke sfeer zouden overheden veel kunnen doen om vernieuwing te stimuleren en te borgen. Samenvattend kan er worden geconcludeerd dat er momenteel vooral kansen liggen voor nieuwe producten en diensten en nieuwe beloningsvormen bij (1) de sociale (maatschappelijke) diensten, zoals het bieden van een locatie en decor voor recreatie, sport, zorg en gezondheid en wonen, en (2) de milieudiensten, zoals CO2-opslag, waterberging/zuivering en fijnstofafvang. Hierbij liggen belangrijke kansen bij de zogenoemde ‘freeriders’, dat wil zeggen: de ontvangers van diensten uit bos en natuur die er momenteel niet, of niet direct, voor betalen. Voor het optimaal kunnen ontsluiten en betrekken van private financiering is het belangrijk dat aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan: • Meer (groepen van) afnemers raken geïnteresseerd indien er een heldere en directe koppeling kan komen tussen producent en afnemer. Dit betekent meer ruimte voor maatwerk. • Er dient een goed hanteerbare methode en werkwijze voor de prijsbepaling en beloning te zijn. Dit betekent dat deze praktisch hanteerbaar en inhoudelijk acceptabel zijn. • De wetgever dwingt in sommige gevallen bepaalde mechanismen voor compensatie en marktvorming af. Hiertoe is een (politieke) omslag in het denken nodig. • Er dient meer sprake te zijn van ‘centraal regelen waar het moet, decentraal waar het kan’. Een betere match tussen de aard van een dienst of product en het niveau en soort regeling waarmee de dienst of het product beloond wordt, kan kansen bieden. Decentralisatie van wet- en regelgeving naar lagere overheden zou in een aantal gevallen de afstemming tussen vraag en aanbod, Pagina 42

Pagina 44

Heeft u een handleiding, turnpages of e-onderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: reisgids digitaal bladerbaar maken.

476 Lees publicatie 170Home


You need flash player to view this online publication