4. Kansen voor innovatie in de beloning 33 Dit hoofdstuk brengt de kansen voor innovatie in de beloning voor producten en diensten uit bos en natuur in beeld. De selectie van de kansen vindt plaats op basis van de voorgaande hoofdstukken en de matrix. Daaruit worden criteria en aandachtspunten geselecteerd (Paragraaf 4.1) die aan de basis liggen van de selectie van concrete cases en ideeën die opgepakt zouden kunnen worden voor verdere ontwikkeling (Paragraaf 4.2). 4.1 Van trends naar kansen Uit Hoofdstuk 3 is gebleken dat zowel internationaal (mondiaal en EU) als nationaal het beleid in toenemende mate gericht wordt op het meer tot economische waarde maken van bos en natuur. Voor ontwikkelingslanden is dit, naast bescherming en duurzaam beheer, dé essentiële pijler onder duurzame instandhouding. De focus in internationaal verband ligt hierbij sterk op het genereren van meer private financiering. De markt voor ecodiensten biedt daarvoor prima kansen. Daarbij is het essentieel dat aan een aantal kritische, veelal institutionele, randvoorwaarden wordt voldaan, zoals benoemd in Paragraaf 3.2 (enabling environment). In Nederland wordt momenteel gezocht naar nieuwe beloningsvormen waarmee de maatschappelijke functievervulling van bos en natuur effectiever en efficiënter geregeld kan worden en waarbij in toenemende mate ook private middelen worden aangewend. Het huidige overheidsbeleid richt zich nog te sterk op de beloning voor natuurwaarden en de openstelling voor recreanten, en veel minder op andere functies. De beloning komt als gevolg daarvan nog vooral uit publieke middelen en is hoofdzakelijk op natuur- en recreatiediensten gericht. Door Pagina 41
Pagina 43Voor brochures, online archief en reisgidsen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw tijdschriften.
476 Lees publicatie 170Home