16 2.3 Producten en diensten versus beloning Dit project heeft een uitgebreide inventarisatie gemaakt van een groot aantal diensten en producten die momenteel in Nederland benoemd zijn en/of in enige mate beloond worden. In het werkdocument (zie Bijlage I) is in matrixvorm een aantal relevante karakteristieken in beeld gebracht. Deze matrix is later in dit document voor de selectie van kansen gebruikt (Hoofdstuk 4). De matrix is niet uitputtend. 2.3.1 Beschrijving werkdocument (matrix) In de matrix in Bijlage I zijn van de diverse producten en diensten, de volgende karakteristieken op een rij gezet: • Kolom 1: Groep/categorie van producten en diensten. • Kolom 2: Producten en diensten. • Kolom 3: Afnemer(s). • Kolom 4: Betaler. • Kolom 5: Niveau waarop het product of de dienst wordt afgenomen (lokaal, regionaal, nationaal of internationaal). • Kolom 6: Beloningsvorm. Hierbij worden per product of dienst de beloningsvormen beschreven die in Nederland worden toegepast. Beloningsvormen die in theorie mogelijk zijn voor het product of de dienst, maar die (voor zover bekend) in Nederland niet worden toegepast, worden in de matrix niet genoemd. De beloningsvorm ‘(9) Maatschappelijke waardering’ kan in principe aan alle producten en diensten worden gekoppeld. In de matrix is deze beloningsvorm alleen genoemd indien er geen andere beloningsvorm is voor het product of de dienst. De beloningsvormen fiscale regelingen, giften en donaties en sponsoring en lidmaatschappen worden in de matrix alleen genoemd voor zover ze in de praktijk gekoppeld zijn aan specifieke diensten of producten. Ten dele blijven ze daardoor onzichtbaar omdat er in een aantal gevallen geen sprake is van een directe koppeling. Dit geldt ook voor diverse vormen van indirecte beloning waarbij inkomsten uit nevenactiviteiten generiek ten goede komen aan diensten en producten. • Kolom 7: De mate van voorkomen van deze beloningsconstructie in Nederland. Hierbij is aangegeven in hoeverre de beloningsconstructie (combinatie van beloningsvorm, afnemer en betaler) in Nederland wordt toegepast. De volgende categorieën worden onderscheiden: • De beloningsconstructie komt algemeen voor; • De beloningsconstructie is in opkomst; • De beloningsconstructie komt sporadisch voor. Pagina 24

Pagina 26

Voor vaktijdschriften, online spaarprogramma en maandbladen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw archief.

476 Lees publicatie 170Home


You need flash player to view this online publication