⢠Kolom 8: Structurele of incidentele beloning. Hierbij wordt aangegeven of er sprake is van een structurele (periodiek terugkerende) of incidentele (eenmalige of niet-periodieke) beloning. ⢠Kolom 9: Mate van financiële dekking ten opzichte van de kosten. In deze laatste kolom is aangegeven of het product of de dienst momenteel voldoende financieel beloond wordt. Deze inschatting is gebaseerd op praktijkervaring en âBest Expert Guessâ. Hierbij worden de volgende categorieën onderscheiden: ⢠Geen financiële beloning; ⢠nvoldoende financiële beloning (er is wel beloning, maar deze O is niet kostendekkend); ⢠Kostendekkend; ⢠Winstgevend; ⢠Kosten niet bekend/niet bepaald. De rol van âmaatschappelijke waarderingâ is verder buiten beschouwing gelaten, aangezien deze moeilijk kwantificeerbaar is. 17 2.3.2 Knelpunten in de huidige beloningsstructuur Uit de matrix kan worden afgeleid dat van de zestig producten en diensten, er bij 33% tot 40% geen of onvoldoende financiële beloning is. Bij 25% van de producten en diensten zijn de kosten niet bekend of kunnen ze niet worden bepaald. Bij circa 35% tot 42% van de producten en diensten is de genoemde beloningsvorm weliswaar kostendekkend of winstgevend, maar in 60% van die gevallen komt deze beloningsvorm slechts sporadisch voor of is de beloningsvorm nog in opkomst. Er is dus sprake van een aanzienlijke groep producten en diensten die niet of niet voldoende financieel gewaardeerd worden. De meest voorkomende beloningsvormen zijn markt(werking), subsidies, in natura en inkomsten uit nevenactiviteiten. Beloningsvormen zoals (gebieds)fondsen worden niet of nauwelijks benut. Uit de matrix komt verder naar voren dat in de huidige beloningsstructuur voor producten en diensten drie generieke knelpunten te onderscheiden zijn: 1. Mismatch tussen betaler en begunstigde Een bepaalde maatschappelijke groep of een private onderneming/ ontvanger/gebruiker is afnemer en begunstigde van een specifieke dienst of product, terwijl de dienst door de overheid wordt vergoed uit de algemene publieke middelen. Een voorbeeld hiervan is de waterzuiverende functie die bos- en natuurgebieden hebben. De drinkwaterbedrijven profiteren van deze dienst, terwijl ze niet direct betalen voor de instandhouding van de bos- en natuurgebieden vanwaaruit zij hun water oppompen. Een tweede voorbeeld zijn de recreatieondernemers in de buurt van bos- en natuurgebieden die profiteren van de gunstige/aantrekkelijke ligging van hun onderneming in een groen decor, maar die niet betalen voor de instandhouding en verbetering van dit decor. De eerdergenoemde âfreeridersâ vallen onder deze categorie. Pagina 25
Pagina 27Scoor meer met een e-commerce shop in uw nieuwsbrieven. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.
476 Lees publicatie 170Home