moeten krijgen in de leden van de nieuw gevormde groep. Onder begeleiding van een professional worden binnen drie nieuwe heterogene groepen de herinneringen opnieuw met elkaar gedeeld. Wederom ontstaat een feest der herkenning. Het blijkt dat mensen met verschillende achtergronden vroeger min of meer dezelfde spelletjes deden. Tijdens de tweede fase worden door de nieuw gevormde groepen de universele waarden die zijn voortgekomen uit de vele verhalen, geformuleerd. Dit onderdeel vinden veel deelnemers in eerste instantie lastig. Ze moeten de materie ‘overstijgen’ om uit hun verhalen de waarden te filteren. En dat is niet altijd even makkelijk. Ook heeft voor de één een bepaalde waarde een andere betekenis dan voor de ander. Denk aan veiligheid. Voor de één betekent dit weinig groen en veel verlichting, voor de ander juist veel groen, omdat je je dan beter kunt verstoppen. Mocht de indruk ontstaan dat de groepen eerder gemengd kunnen worden en dat er minder bijeenkomsten in de eerste fase nodig zijn, dan is dit natuurlijk een goede optie. Het kan zijn dat de deelnemers wel ‘klaar’ zijn met vertellen en verder willen. Bekijk dat per situatie. Foto: Buitenruimte voor Contact. Binnen de allochtone groep kan een minder goede beheersing van de taal voor de deelnemers soms lastig zijn. Als de groep helemaal homogeen is, dan is het mogelijk in de moedertaal te vertellen. Het taalprobleem speelt dan pas tijdens de tweede fase. Idealiter heb je in beide fasen maar één taal. Deelnemers die de Nederlandse taal niet (helemaal) machtig zijn, kunnen zich in bepaalde situaties niet uitdrukken zoals ze zouden willen. Door hen te blijven stimuleren, door hulp van andere allochtonen die de Nederlandse taal beter beheersen of door een landgenoot die dezelfde taal spreekt, zijn mensen uiteindelijk toch vrij behoorlijk in staat hun jeugdherinneringen voldoende goed onder woorden te brengen. Stap 2: Groepen mengen Nadat de groepsbijeenkomsten zijn afgerond, worden de groepen gemengd. De mensen hebben in de eerste fase vertrouwen gekregen in hun eigen groep en ze zullen tijdens deze tweede stap opnieuw vertrouwen 38 Foto: Tinka Grootendorst. Pagina 44

Pagina 46

Scoor meer met een webwinkel in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden reclamefolders online.

468 Lees publicatie 160Home


You need flash player to view this online publication