14 bekend zal zijn. Dit vergroot de kans dat ondernemers heil zien in de nieuwe innovatie en middelen gaan vrijmaken om de innovatie verder te ontwikkelen. echter, een nadrukkelijke uiting van de negatieve kanten van een innovatie vergroot natuurlijk erg de onzekerheid over de toekomst van een nieuwe innovatie. Deze onzekerheid werkt weer remmend op het enthousiasme van nieuwe ondernemers. Kortom, het verloop van een maatschappelijke discussie rond nieuwe innovatie is heel bepalend of dit leidt tot een positieve vorm of negatieve vorm van richting geven. Functie 5: Het creëren van markten Het creëren van markten omvat activiteiten die bijdragen aan het scheppen van een marktvraag voor de nieuwe innovatie. In veel gevallen komt dit neer op goede marketing van de innovatie. In de literatuur over evolutionaire economie worden markten beschouwd als de ultieme selectieomgeving voor een innovatie. In die zin kan het creëren van markten worden beschouwd als een speciaal geval van richting geven aan het zoekproces. Het belangrijke verschil is dat bij markten ook de daadwerkelijke gebruikers betrokken zijn, die de vraag naar de opkomende innovatie bepalen. In de markteconomie is het creëren van markten doorgaans een activiteit van bedrijven, bijvoorbeeld door middel van een reclamecampagne behorend bij een tijdelijke korting. Zulke campagnes behoren normaal gesproken bij commercieel levensvatbare innovaties. Functie 6: Het mobiliseren van middelen Deze functie heeft betrekking op de toewijzing van financiële en personele hulpmiddelen. Voor de ontwikkeling van een innovatie systeem is het ter beschikking komen van zulke hulpmiddelen een absolute voorwaarde. Een opkomend innovatiesysteem kan zich niet ontwikkelen zonder geld, apparatuur en gekwalificeerde mensen. Laten we de financiële hulpmiddelen even scheiden van de personele. In het geval van financiële hulpmiddelen hebben we het over financieel kapitaal dat nodig is om onderzoek en ontwikkeling te betalen. Het zijn zowel bedrijven als overheden die hiervoor geld vrijmaken. Door het creëren van voldoende hoge verwachtingen worden bedrijven en overheden verleid door de ondernemers om te investeren in onderzoek. In sommige gevallen hebben ondernemers de grootste moeite om de eerste initiatieven rond de nieuwe innovatie gefinancierd te krijgen, maar over het algemeen zijn ze daar redelijk succesvol in. echter, op een gegeven moment dienen grote investeringen gedaan te worden om de innovatie daadwerkelijk naar de markt te brengen. Hier komen grote onzekerheden ten aanzien van het slagen van de innovatie samen met een enorme behoefte aan kapitaal. Dit is dan ook doorgaans een erg moeilijke fase in het innovatietraject. Door de grote problemen wordt dit ook wel eens aangeduid als de “vallei des doods”. Hier sneuvelt een groot deel van alle innovatietrajecten. Naast geld zijn er voldoende goede mensen nodig om een innovatietraject verder te brengen. Een innovatieve economie is dan ook alleen maar mogelijk met een goed functionerend onderwijssysteem. Aangezien de kwaliteit van opleidingen vaak gerelateerd is aan de stand van kennis in een samenleving, is de functie “kennisontwikke- Pagina 21

Pagina 23

Heeft u een maandblad, paperator of web whitepapers? Gebruik Online Touch: gebruiksaanwijzing van papier naar digitaal converteren.

461 Lees publicatie 154Home


You need flash player to view this online publication