Het grote belang van kennisuitwisseling heeft dan ook geleid tot een apart begrip: interactief leren. Dit is niets meer dan leren middels kennisuitwisseling. Functie 4: Richting geven aan het zoekproces De functie “Richting geven aan het zoekproces” slaat op het expliciet maken van wensen, behoeften en verwachtingen rond de nieuwe innovatie door partijen in het innovatiesysteem. Om met dat laatste te beginnen: verwachtingen ten aanzien van de nieuwe innovatie zijn niet zo duidelijk meetbaar, maar hebben vaak grote consequenties. Hoge verwachtingen rond nieuwe innovatie leiden ertoe dat er gemakkelijk financiering is te organiseren, dat nieuwe partijen sneller toetreden tot het innovatiesysteem en dat weten regelgeving sneller wordt aangepast. Lage verwachtingen leiden ertoe dat er weinig actoren in beweging zijn te krijgen ten behoeve van de nieuwe innovatie. Wat we dan ook vaak zien, is dat ondernemers heel bewust hoge verwachtingen wekken rond de nieuwe innovatie om op deze manier het technologisch traject te versnellen. Dit is overigens niet geheel zonder risico. Wat we vaak zien, is dat de verwachtingen rond nieuwe innovatie in eerste instantie tot onrealistisch hoge proporties worden opgeblazen. De innovatie in kwestie ontwikkelt zich over het algemeen niet snel genoeg om deze hoge verwachtingen waar te maken. Dit leidt tot teleurstellingen, waardoor de verwachtingen in korte tijd in elkaar storten. De innovatie lijkt te hebben afgedaan. echter, we hebben eerder gezegd dat ondernemers moeilijk uit het veld te slaan zijn en dus gaan zij vaak door met de verdere ontwikkeling van de innovatie. Op een geven moment komt de innovatie dan weer in beeld van de samenleving. Deze is in de tussentijd verder ontwikkeld en de verwachtingen komen beter overeen met de daadwerkelijke prestaties van de innovatie. Het ineenstorten van verwachtingen leidt tot een enorme vertraging in de opbouw van het innovatiesysteem, en dus ook in de ontwikkeling en toepassing van de innovatie. Hierdoor stellen we dat het hypen van nieuwe innovatie vaak niet verstandig is. Verstandig management van de verwachtingen, oftewel het doseren van de verwachtingen, is een effectievere strategie. Richting geven aan het zoekproces kan een positieve of negatieve inhoud hebben. Een positieve inhoud betekent dat positieve signalen (verwachtingen, beloften, beleidslijnen) wijzend op een specifieke ontwikkelingsrichting van de innovatie, bij elkaar worden gebracht. Een negatieve inhoud kan betekenen dat zo’n richting negatief wordt beoordeeld of zelfs geheel wordt afgewezen. Dit verkleint de geloofwaardigheid van een innovatie en verkleint de kans dat nieuwe partijen tot het innovatiesysteem zullen toetreden. In sommige gevallen vindt er een lang publiek debat plaats over een innovatie, waarbij een groot aantal actoren via de media hun zegje doen over de nieuwe innovatie. Vooral bij baanbrekende innovaties is dit een veelvoorkomend fenomeen. Het positieve van een dergelijk publiek debat is dat de nieuwe innovatie erg opvalt en snel bij een brede groep mensen 13 Pagina 20

Pagina 22

Scoor meer met een online shop in uw club bladen. Velen gingen u voor en publiceerden vakbladen online.

461 Lees publicatie 154Home


You need flash player to view this online publication