gen leerkracht zelf om kinderen of jongeren eens mee naar buiten te nemen. Wij vinden dat het onderwijs een speciale verantwoordelijkheid heeft als het gaat om het aanleren van basiskennis en -vaardigen over de natuur en het stimuleren van binding met de natuur. Het is de taak van de overheid daar aan bij te dragen door op scholen meer aandacht te vragen voor natuureducatie. Deze rol moet niet beperkt blijven tot het stimuleren van ontwikkelingen die een inbedding van natuur in het onderwijs mogelijk maken. Om ieder kind natuur te laten beleven, stellen wij voor om NME tot verplicht onderdeel van het basisonderwijs te maken. Een belangrijk onderdeel hiervan moet het ‘zelf natuur ervaren’ zijn. Daarnaast moet natuur ook een grotere rol krijgen in onderwijs op alle andere niveaus, zoals op ROC’s, middelbare- en hoge scholen, en universiteiten, bijvoorbeeld via groene maatschappelijke stages. Ook natuurorganisaties hebben een rol in het aanspreken van jongeren. De vergrijzende achterban maakt het voor hen extra belangrijk om in een breed ledenbestand te investeren. Jongeren kunnen zowel binnen als buiten het schoolcurriculum om worden aangesproken. Binnen het schoolcurriculum kunnen natuurorganisaties helpen lespakketten te ontwikkelen. Daarnaast kunnen ze gebieden extra toegankelijk maken voor jongeren om te dollen, plukken, struinen en ontdekken. Ook doelgroepgerichte projecten, zoals het ‘Woordvoerders van de Natuur’-project van IVN en Staatsbosbeheer, zijn een goede mogelijkheid om jongeren bij natuur te betrekken. Verder kunnen in de hedendaagse vergrijzende samenleving ook opa’s en oma’s worden aangesproken om kinderen te bereiken. Grootouders hebben vaak meer tijd om met kleinkinderen dingen te ondernemen, en natuurorganisaties kunnen hierop inspelen door speciale natuurprogramma’s voor hen te ontwikkelen. Zo nodigt Natuurmonumenten met de JUNIOR nieuwsbrief ouders, voogden, opa’s en oma’s uit om hun (klein)kinderen mee te nemen naar spannende natuuractiviteiten. Ook denken wij dat buitenschoolse opvang of ‘verlengde schooldagen’ interessante kansen bieden voor natuurorganisaties. Verlengde schooldagen zijn speciale projecten die aansluiten bij de schooldag, maar iets extra’s bieden naast wat kinderen op school gewoonlijk al doen. Tijdens deze projecten kunnen kinderen in aanraking gebracht worden met omgevingen of activiteiten waar ze normaal gesproken niet of weinig mee te maken krijgen, zoals natuur. Natuurorganisaties kunnen hier op inspelen door verlengde schooldagprojecten op te zetten of te faciliteren. Enige tijd geleden stierf Fayejin aan een hartaanval. Fayejin was een enthousiaste speler van World of Warcraft, ’s werelds meest populaire computerspel waar in totaal meer dan 11 miljoen mensen aan meedoen. Haar medespelers besloten om, binnen het spel, een virtuele begrafenisceremonie voor haar te organiseren. “We zullen deze ceremonie aan ‘Frostfire Hot Springs’ houden, omdat ze er van hield daar te vissen. Ze hield van het geluid van water, het kalmeerde haar, en ze hield van sneeuw.” De ceremonie, die vier dagen later werd gehouden, was heel aangrijpend. Aan de oever van het meer vormde zich een rij van (virtuele) mensen die hun laatste respect aan Fayejin betuigde. – Citaat afkomstig uit een artikel van Van der Slobbe uit 2009, over het groene hart op internet – Daarnaast zijn er andere manieren om jongeren te bereiken. Een daarvan is het gebruik van nieuwe media die aansluiten bij de belevingswereld en het dagelijks leven van jongeren. Zo kunnen games als World of Warcraft een virtuele mogelijkheid bieden om van natuur te genieten. Dit zou een vervanging kunnen worden en daarmee het belang van echte natuur teniet doen, maar het zou ook kunnen fungeren als ‘stepping-stone’: door de grootsheid en schoonheid van natuur in nieuwe media te tonen, kunnen jongeren een liefde voor de natuur ontwikkelen die ze vervolgens 37 Pagina 43

Pagina 45

Voor presentaties, online rapporten en maandbladen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw vakbladen.

452 Lees publicatie 146Home


You need flash player to view this online publication