Natuur terug in de schoolbankjes Binding met natuur ontstaat veelal tijdens de kinderjaren. Kinderen komen echter steeds minder buiten. Wij gunnen alle kinderen natuur; ieder kind moet de kans krijgen te spelen in het bos, planten en dieren te ontdekken, lekker te bewegen in de frisse lucht en zich te verbazen over alles wat groeit en bloeit. Wij vinden dat kinderen actief de natuur in moeten worden geleid en dat natuur- en milieu­ educatie een verplicht onderdeel van het schoolcurriculum moet worden. Jong geleerd is oud gedaan. Het spreekwoord zegt het al: de jeugd is een vormende levensfase voor de rest van je leven, en dat geldt ook voor de vorming van verbondenheid met natuur. Door verstedelijking en een veranderende invulling van de vrije tijd komen kinderen tegenwoordig echter nog weinig buiten. In plaats van te struinen door het bos of hutten te bouwen in drooggevallen slootjes, zitten ze binnen achter tv, internet of spelcomputer. Daardoor ontstaat er niet meer ‘vanzelf’ een relatie met natuur. Kinderen herkennen soms meer Pokémonsoorten dan plant- of diersoorten. Zo verliezen zij niet alleen binding met de lokale of regionale natuur, maar ook met de oorsprong en kwaliteit van ons voedsel en met duurzaamheid en het leven op aarde als geheel. Lekker rondrennen, in een boom klimmen en er ook weer uitvallen, kastanjes zoeken, je verwonderen over een grote paddenstoel of een wegschietend hert: wij gunnen elk kind mooie natuurervaringen. Bovendien draagt spelen in de natuur bij aan de ontwikkeling van kinderen, doordat ze zowel creatief, ondernemend als coöperatief bezig kunnen zijn. Deze positieve vaardigheden zijn niet alleen goed voor kinderen, maar ook voor de maatschappij in het algemeen. Wij vinden daarom dat overheid, natuurorganisaties, scholen en ouders zich actief moeten inzetten om jonge mensen met natuur in aanraking te laten komen. “De verbondenheid met natuur wordt te weinig gestimuleerd in het huidige natuurbeleid. Kijk bijvoorbeeld naar wanneer mensen zich voor natuur in gaan zetten. Dat is vaak als ze klaar zijn met werken. Dan pas zien ze dat er meer is in het leven dan status door werken. Dat idee van status door een baan en veel geld zorgt ervoor dat we systeemgevolgen (bijvoorbeeld voor natuur) afwentelen. Dat moeten we veranderen; mensen kunnen ook best op jongere leeftijd al over natuur nadenken en zich daarvoor inzetten!” – Citaat afkomstig uit expertinterviews door Panorama Natuur – Natuur- en milieueducatie (NME) is een manier om jongeren weer in contact te brengen met natuur en de band tussen jongeren en natuur te versterken. Zowel op korte als op lange termijn heeft NME positieve effecten op houding, gedrag en – in mindere mate – kennis van natuur en milieu. Hoewel de overheid op nationaal niveau inzet op effectieve natuur- en milieueducatie, is NME nog niet verplicht of verankerd in het schoolcurriculum. Het is nu aan de school, vakgroep of de enkele bevlo- 36 Pagina 42

Pagina 44

Interactieve web boek, deze archief of rapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van euitgaves.

452 Lees publicatie 146Home


You need flash player to view this online publication