veel betere, maar ook wezenlijk nieuwe duurzaamheidsprestaties leveren. We moeten, kortom, alle zeilen bijzetten. 3. Alom wordt gewerkt aan duurzame productiesystemen en duur zame voedselaan od etens, maar duurzaam consumeren staat op b k zijn best nog in de kinderschoenen. 4. Duurzaam consumeren zal nooit van de grond komen als we consumenten primair beschouwen als een verzameling wandelende portemonnees. Niet alleen omdat we daarmee hun maatschappelijke zorgen en strevingen tekort doen, ook omdat we daarmee hun kennis en betrokkenheid onbenut laten. Een belangrijk inzicht van de bedrijfskundige Michael Porter is dat de economische prestaties van een bedrijfstak op langere termijn sterk worden bepaald door een kritische thuismarkt: kritische consumenten (evenzo de afnemers van tussenproducten) houden de leveranciers scherp, vormen een kracht die voortdurend tot verbetering en vernieuwing prikkelt. We kunnen dit doortrekken naar de duurzaamheidsprestaties van de Nederlandse agrofood ector: de vooruitgang daarin s staat of valt met de vraag hoe kritisch, dat wil zeggen, hoe actief en betrokken, de Nederlandse consumenten zijn. Onze hoofdconclusie is dan ook dat het beslist onvoldoende is om consumenten bewust proberen te maken via voorlichtingscampagnes, of consumenten via etiketten en logo’s informatie te geven over de duurzaamheidsprestaties van producten. Deze routes dragen niet bij aan een actieve en betrokken thuismarkt, en kunnen passiviteit bij consumenten zelfs in de hand werken: het wordt immers allemaal voor hen bedacht. In het werk aan dit thema bewandelen we twee heel andere routes waarlangs een krachtiger rol van consumenten in de verduurzaming van voedselsystemen tot stand kan komen: Route 1: Omkering van de informatiehuishouding rond voedsel: de gebruiker centraal. Hoe kunnen we de kennis, opvattingen en ervaringen van consumentengroepen leidend laten zijn bij de inspanningen die bedrijven en overheden plegen om duurzame voedsel ystemen s te bevorderen? Route 2: Omkering van de voedselcultuur: hoe kunnen we de rol van voedsel in ons dagelijks leven, en de gewoontes die daarbij horen, zó veranderen dat duurzamer consumeren welhaast ongemerkt de normaalste zaak van de wereld wordt? De bovenstaande ruwe analyse werken we eerst nader uit om te kunnen beoordelen of de hoofdconclusie juist is, en of de twee geschetste routes inderdaad voldoende perspectief olle doorbraken v behelzen. 15 3.1.3b Voedsel voor de stad Welke rol spelen steden en stadsbewoners in de toekomstige ontwikkeling van het voedselsysteem? Zijn zij vooreerst toeschouwers en eindgebruikers, die hooguit indirect invloed hebben op hoe, wat, waar Pagina 23

Pagina 25

Interactieve web webshop, deze drukwerk of folder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online op uw website plaatsen van digitale clubmagazines.

442 Lees publicatie 136Home


You need flash player to view this online publication