94 Celebrate Food/Lazuur Het concept Celebrate Food heeft als doel om consumenten en producenten op de marktvloer nader tot elkaar te brengen om te bewerkstelligen dat: • een meer vraaggestuurd aanbod ontstaat met behoud van ‘just in time delivery’ via producentencoöperaties; • zich een vorm van consumentenparticipatie ontwikkelt (consumenten als vennoten); • er meer bereidheid bij de consument gaat komen om een redelijke prijs te betalen voor een goed product (fair share); • er meer regionale en seizoensgebonden producten worden gebruikt (vanwege hun versheid en kleine ecologische “footprint”); • consumenten gemakkelijker bewust kiezen voor veilige, gezonde en verantwoord geproduceerde voeding. Binnen dit concept wordt ingezet op kleine spelers die essentieel zijn om de leefbaarheid van kleinere woonkernen voor de toekomst te kunnen behouden. Welke businessmodellen komen tegemoet aan deze doelstellingen, en wat is nodig om deze in de praktijk te brengen? Stand van zaken Een van de best passende businessmodellen is uitgewerkt in Lazuur, een concreet ontwerp voor een winkel, inclusief de daarbij horende producenten-consumentenrelaties. Dit ontwerp heeft de belangstelling getrokken van diverse partijen met realisatiekracht. Zo is in het kader van de opzet van de Floriade overlegd met onder andere InVersNed, het Groente en Fruit Bureau en ZLTO over het gebruik van het Lazuur ontwerp bij de Floriade van 2012. Met hoofdrolspelers in de ambulante handel is overlegd over de een markt nieuwe stijl in Arnhem met een presentatie à la Lazuur. En in Venlo is belangstelling ontstaan (bij de Plus Super en Scelta) om samen met de Gemeente Venlo en verschillende randgemeenten een nieuwe supermarkt/mall van 3.500 m2 naar het model van Lazuur te ontwikkelen. De beste kansen op realisatie maakt evenwel een vestigingsplaats in Wageningen. Buys & Ko werken momenteel in samenwerking met InnovatieNetwerk de communicatie en vormgeving verder uit. De gemeente Wageningen heeft toegezegd ondersteuning te bieden. Met de realisatie van de Lazuur winkel (en aanzet tot een keten) wordt het concept Celebrate Food afgesloten. Activiteiten 2011 • Verdere uitwerking van de communicatie en operationalisering van de beoogde eerste vestiging van een Lazuurwinkel/keten in Wageningen. • Ontwikkeling van een ‘Handboek Lazuur’ voor franchisenemers. • Om de evolutie van het concept te documenteren brengen we in de lente van 2011 Celebrate Food III uit. Partners Strategic Development Group, Doornroos, Gemeente Wageningen, Buijs&Ko, Marketeers met een Missie, KNS, De Nieuwe Maat. Pagina 102

Pagina 104

Scoor meer met een online shop in uw artikelen. Velen gingen u voor en publiceerden nieuwsbrieven online.

442 Lees publicatie 136Home


You need flash player to view this online publication