Streekstations 95 Het concept Het concept ‘Streekstations’ maakt substantiële regionale afzet voor regionaal geproduceerde producten mogelijk. Gebruikmakend van bestaande consumentenstromen – de automobilist die zich dagelijks over de Nederlandse snelweg door het landschap beweegt – is een Streekstation de schakel tussen vraag en aanbod. Regionale inbedding zorgt ervoor dat regionale structuren en identiteit worden versterkt. Door onderlinge samenwerking in keten en op te bouwen relaties met de consument jagen Streekstations vernieuwing in de regionale landbouw aan. Daarmee doorbreken we het schisma “kiezen tussen voedselproductie voor de wereldmarkt of overgaan tot verbrede landbouw (= niet per se voedselgerelateerde nevendiensten op boerenbedrijf)” en wordt landbouw naast producent van voedsel ook beheerder van landschappen. • Praktische uitgangspunten voor een Streekstation zijn o.a.: • Het bevindt zich langs de A-snelweg en is zeer toegankelijk, • Meer dan 50 procent van de productomzet komt uit een straal van 50 km (de regio), • De snelweg levert regionale winst op • Boeren en ambachtelijke/verwerkende ondernemers zijn direct betrokken, • Het levert een bijdrage aan de diversiteit en kwaliteit van het landschap. Stand van zaken In 2010 is ingezet op intensiveren van de samenwerkingsverbanden met belanghebbende partijen, op het zoeken naar een pilotlocatie en het op draagvlak bij RWS en het toenmalige ministerie van VenW. Door verdergaande samenwerking met de gemeente Houten en het programma ‘Nieuwe Hollandse Waterlinie” heeft de Business-case A27 ‘streektransferium Linieland verder gestalte gekregen. Streektransferium Linieland is door Innovatieprogramma Mooi Nederland hoog gewaardeerd in de vorm van toekenning van een forse bijdrage in de projectkosten. Door de focus op de pilotlocatie A27 is zichtbaar geworden waar de knelpunten voor realisatie liggen. De huidige taakopvatting van RWS/IM en bestaande wetgeving (met name de benzinewet die de concessies regelt) verhinderen nu nog realisatie van een streekstation. RWS heeft niettemin aangegeven te willen blijven participeren en samen met de projectpartners te willen werken aan een doorbraak. Activiteiten 2011 In 2011 wordt de businesscase Streekstation verder uitgewerkt. Er wordt samen met de verschillende businesspartners en belanghebbenden uit de regio vorm gegeven aan zowel fysieke ontwerpen als logistieke en proces ontwerpen. Uitgangspunt is dat RWS/IM actief blijft participeren. We verwachten dat in 2011 door zowel overheden (IM/ RWS) als private partijen onomkeerbare stappen worden gezet voor daadwerkelijke realisatie van de pilotlocatie Houten A27. Partners Gemeente Houten, gemeente Nieuwegein, Rijkswaterstaat, ANWB, Nieuwe Hollandse Waterlinie, ministerie van IM, Dienst Landelijk Gebied, provincie Utrecht, Landmarkt. Pagina 103

Pagina 105

Scoor meer met een web winkel in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden handleidingen online.

442 Lees publicatie 136Home


You need flash player to view this online publication