Waardenpas 93 Het concept Iedereen heeft zijn eigen morele waarden. De ene persoon drinkt Max Havelaar koffie, maar geeft wat minder geld uit aan eco-producten, de andere persoon drinkt huismerk koffie maar wil per se onbespoten groente en fruit. Beide personen hebben hun eigen morele voorkeuren. Het is echter niet altijd eenvoudig om een keuze te maken. Er zijn weliswaar vele keurmerken die consumenten hierbij van dienst zijn, maar op de gemiddelde verpakking van een product staat maar weinig (begrijpelijke) informatie over bijvoorbeeld de herkomst, de productiemethode, de milieubelasting, enzovoort. De Waardenpas maakt het voor consumenten gemakkelijk om een voor henzelf moreel verantwoorde keuze te maken bij hun aankopen. Door toegevoegde informatie aan producten kunnen consumenten via deze betaalpas controleren of hun koopgedrag overeenkomt met hun persoonlijke waarden. In discussies over verduurzaming van landbouw en voedsel komen we niet verder dan vast te stellen dat er een spanning is tussen burger en consument ( “de burger wil verantwoorde producten, maar koopt de consument die ook?”). Terwijl we weten hoe lastig het is om die inspanning inzichtelijk en hanteerbaar te maken voor de mensen zelf. Met een Waardenpas zien mensen in welke mate die spanning ook voor hen zelf geldt en wat zij er aan kunnen (en willen!) doen. Een Waardenpas individualiseert daarmee een dilemma wat nu nog blijft steken in abstracties en morele appèls. Stand van zaken Het media-bedrijf Q42 heeft een nieuwe waardenpas-site gebouwd, en een widget voor gebruik in de Hyves-gemeenschap. De productie van beide onderdelen heft aanzienlijk langer geduurd dan verwacht. In 2010 is de Hyves-widget uiteindelijk bij diverse doelgroepen getest. Conclusie daaruit is dat aanzienlijk meer inspanningen nodig zijn om de vorming van een waardenpascommunity op gang te brengen. Dit heeft een impasse in de ontwikkeling veroorzaakt, die evenwel is doorbroken via de samenwerking met een kleine marktpartij die werkt aan een met Waardenpas heel goed vergelijkbaar concept (PlanetZer0). Activiteiten 2011 2011 moet het jaar van de waarheid worden voor Waardenpas. De samenwerking met PlanetZer0 wordt geïntensiveerd en uitgebreid met verwante concepten en andere spelers in de voedselketen. Partners Haagse Hogeschool, PlanetZer0, Q42, RVU, ministerie EL&I, Nederland Kennisland, SafeShopper. Pagina 101
Pagina 103Scoor meer met een webshop in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden reclamefolders online.
442 Lees publicatie 136Home