6. Belangrijke aanbevelingen In dit hoofdstuk geven we nog een korte samenvatting van de belangrijkste aanbevelingen. Het innovatiesysteem in 2020 moet naast procesinnovatie ook de twee andere innovatiestrategieën die van belang zijn in de volwassen fase ondersteunen. Om dit goed te kunnen doen, zullen ook organisatorische innovaties nodig zijn: 1. Het starten van een nieuwe levenscyclus door productinnovatie (nichestrategie). 2. Het realiseren van hogere marges door productdifferentiatie op basis van marketinginnovaties. 2. Kennisontwikkeling en -diffusie: Bouw kennisinfrastructuur omtrent consumentenkennis en marketing op. Benut bestaande consumentenkennis beter. 3. Het beschikbaar stellen van bronnen voor innovatie: Durfkapitaal beschikbaar stellen. 4. Het richting geven aan het zoekproces: Besteed aandacht aan succesvolle productinnovaties (bijvoorbeeld in vakbladen): Laat de ondernemer het verhaal vertellen. 5. Het creëren van markten: Innoveer op basis van consumenten referenties. p 6.1 Strategie 1: Het starten van een nieuwe levenscyclus door productinnovatie De functies kennisontwikkeling en -diffusie, het beschikbaar stellen van bronnen, het richting geven aan het zoekproces en het creëren van markten spelen een belangrijke rol bij het realiseren van het innovatiesysteem dat deze strategie van productdifferentiatie ondersteunt. Hieronder de belangrijkste aanbevelingen: 1. Algemeen: Identificeer een aantal innovatieve ondernemers en analyseer hoe het innovatiesysteem moet veranderen om hen het beste te ondersteunen (vervolgstudie). Figuur 7: Het Innovatiesysteem in 2020, Strategie 1. 21 Pagina 26
Pagina 28Voor weekbladen, online catalogussen en handleidingen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw edities.
440 Lees publicatie 134Home