6.2 Strategie 2: Productdifferentiatie door marketinginnovatie De functies ondernemersactiviteiten, kennisontwikkeling en -diffusie, het richting geven aan het zoekproces en het creëren van markten spelen een belangrijke rol bij het realiseren van het innovatiesysteem dat deze strategie van productdifferentiatie ondersteunt. Hieronder de belangrijkste aanbevelingen: 1. Het richting geven aan het zoekproces: Er is een cultuuromslag nodig in alle onderdelen van het innovatiesysteem. 2. Ondernemersactiviteiten: Investeer in marketing. Procesinnovaties zetten de prijs verder onder druk. Marketing maakt het mogelijk een hogere prijs te vragen. 3. Kennisontwikkeling en -diffusie: Meer contact met de consument. Meer kennis over de consument en zijn wensen, het beter benutten van bestaande kennis over de consument. 4. Het creëren van markten: Sluit aan bij trends op het gebied van gezondheid, milieu, regionale producten en voedselveiligheid. Versterk prestaties op dit gebied (marketingfocus is dan leidend voor producten procesinnovatie). Figuur 8: Het innovatiesysteem in 2020, Strategie 2. 22 Pagina 27
Pagina 29Heeft u een club blad, digibrochure of web catalogi? Gebruik Online Touch: artikel naar een digitale publicatie omzetten.
440 Lees publicatie 134Home