Ondernemersactiviteiten Ondernemersactiviteiten zijn cruciaal voor een goed functionerend innovatiesysteem. Het nieuwe innovatiesysteem begint met het identificeren van ondernemers die innovatieve producten op de markt willen brengen. Een goede ondersteuning van dit type ondernemers verhoogt het aantal succesvolle productinnovaties. Het succes van deze eerste ondernemers stimuleert vervolgens dit type ondernemerschap binnen de gehele sector. Productinnovaties kunnen voortkomen uit technology push of uit demand pull. In de volgende paragraaf lichten we dit toe. Kennisontwikkeling verspreiden over trends in de markt. Daarnaast dienen nieuwe partijen en de huidige spelers in het innovatiesysteem kennis uit te wisselen. Trendwatchers in voeding, specialisten op het gebied van lifestyle en woninginrichting, topkoks en trendsettende consumenten dienen ideeën en kennis uit te wisselen met potentiële productinnovatoren. Het beschikbaar stellen van bronnen voor innovatie De kennisontwikkeling in de Nederlandse glastuinbouw is van een hoog niveau, maar de kennisontwikkeling op het gebied van marketing blijft achter. De kennisinfrastructuur in het huidige innovatiesysteem is sterk ontwikkeld als het gaat om contacten met de universiteiten (o.a. Wageningen), de technology-push kant. De kennisinfrastructuur vertoont echter belangrijke hiaten als het gaat om demand-pull factoren. Wat wil de consument? Voor welke productinnovaties is de consument bereid meer te betalen? Wat zijn de laatste trends in kookprogramma’s, woon- en lifestyleprogramma’s en horecagelegenheden? Deze kennis is vaak wel aanwezig (bijvoorbeeld bij het PT) en wordt ook gebruikt door actoren uit de detailhandel, maar veel minder door de primaire ondernemers. Het organiseren van directer contact tussen de ondernemers en de eindconsument dient in het innovatiesysteem van 2020 veel beter gefaciliteerd te worden. Kennisverspreiding Productinnovaties zijn risicovol en niet alle innovaties zullen succesvol zijn. De huidige subsidie en financieringsmogelijkheden zijn erg gericht op relatief ‘veilige’ investeringen met voorspelbare terugverdientijden. De beschikbaarheid van risicokapitaal is een belangrijke voorwaarde voor innovatief ondernemerschap. Financiële actoren uit het huidige innovatiesysteem kunnen een belangrijke rol spelen bij het opzetten van dergelijke fondsen. Durfkapitalisten gaan doorgaans uit van zeer hoge rendementen. Durfkapitaal is dus duur, terwijl de tuinbouwsector gewend is aan lage rendementen en relatief goedkoop kapitaal. De sector moet dus goed nadenken over welke vorm van durfkapitaal het beste aansluit bij de karakteristieken en behoeften. Het richting geven aan het zoekproces Ondernemers in het huidige glastuinbouw-innovatiesysteem hebben toegang tot veel en hoogwaardige kennis. Onze aanbeveling is dan ook dat het nieuwe innovatiesysteem gebruik maakt van de bestaande instituties en infrastructuur voor kennisoverdracht. Daarnaast kan meer aandacht voor succesvolle productinnovaties in de vakbladen bijdragen aan een cultuuromslag binnen het bestaande innovatiesysteem. Ook zouden vakbladen en intermediairs informatie kunnen verzamelen en 18 Dit is een van de belangrijkste functies als het gaat om het realiseren van een cultuuromslag en het opstarten van een nieuw innovatiesysteem. De huidige richting van innoveren is hoofdzakelijk gericht op efficiëntie en kostenverlaging. Schaalvergroting en proces- en energie-innovaties zijn middelen voor het realiseren van deze doelstelling. Naast de heersende cultuur van massaproductie tegen zo laag mogelijke kosten, dient een beweging te ontstaan die is gericht op productdifferentiatie, het inspelen op consumentenbehoeften, het opvoeden van consumenten, het opbouwen van sterke merken, imago-opbouw, etc. Deze nieuwe richting kan zichtbaar gemaakt worden door het uitvergroten en etaleren van successen van individuele ondernemers op dit terrein, de beschrijving van deze trends in agrovakbladen, specifieke regelingen gericht op dit type ontwikkelingen en het stellen van sectordoelstellingen die samenhangen met deze innovatierichting. Pagina 23
Pagina 25Interactieve web webshop, deze catalogus of onderwijs magazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar publiceren van digi studiegidsen.
440 Lees publicatie 134Home