bedrijven van buiten de sector. Toch zien we wel voorbeelden van grote gevestigde bedrijven die door radicale productinnovaties nieuwe levenscycli weten te starten, en daarmee de marges op producten weten te vergroten. Denk aan de vervanging van de gloeilamp door de spaarlamp, de vervanging van de beeldbuistelevisie door de lcd- en vervolgens led-televisie, en de ontwikkeling van de hybride auto door Toyota. De glastuinbouw is een volwassen sector. De waargenomen sterke concurrentie op prijs past geheel in deze levensfase. Om het hoofd te bieden aan teruglopende marges, verwachten we alle drie de innovatiestrategieën terug te zien in deze sector. Elk type innovatie stelt echter andere eisen aan het innovatiesysteem. Voor een bloeiende sector is het dus van belang dat het innovatiesysteem alle drie de typen innovatiestrategieën ondersteunt. doorbreken van weerstand door lobbyen. Hieronder bespreken we de functies in meer detail. 1. Ondernemersactiviteiten Het aanwezig zijn van ondernemers in een innovatiesysteem is cruciaal. Zonder ondernemers bestaat er eigenlijk geen innovatie. Ondernemers zijn actoren die financiële risico’s durven te nemen en nieuwe kennis proberen om te zetten in succesvolle producten of diensten. In het geval van een nieuwe technologie kunnen ondernemers nieuwkomers zijn die proberen de nieuwe technologie tot een marktsucces te maken, maar het kunnen ook bestaande bedrijven zijn die een nieuw technologisch veld instappen. 2. Kennisontwikkeling 2.2 Het opbouwen van innovatiesystemen Wat houdt het evalueren en managen van innovatie vanuit een innovatiesysteem-perspectief in? De centrale gedachte is dat niet alleen de technologische en economische karakteristieken van een technologie heteen succes van eenvolle innovatie bepalen, maar ook de kwaliteit van het innovatiesysteem rondom de technologie. Management- en beleidsactiviteiten dienen er daarom op gericht te zijn dat het innovatiesysteem goed functioneert. Daarbij is het belangrijk om rekening te houden met de ontwikkelingsfase van het innovatiesysteem. Een innovatiesysteem heeft een aantal functies. De primaire functie of het einddoel van het innovatiesysteem is het succesvol voortbrengen van innovaties. Om dit mogelijk te maken, dient echter aan een zevental meer specifieke functies ofwel sleutelprocessen te zijn voldaan. Tijdens het innovatieproces moet voldoende aandacht worden besteed aan de volgende zeven functies of sleutelactiviteiten: Ondernemersactiviteiten, Kennisontwikkeling, Kennisverspreiding, Het beschikbaar stellen van bronnen voor innovatie, Het richting geven aan het zoekproces, Het creëren van markten en Het 8 Kennisontwikkeling is van evident belang in innovatieprocessen. Het is essentieel voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Dit kan zowel fundamentele, wetenschappelijke als technologische kennis zijn, maar ook een nieuw inzicht ten aanzien van het combineren van verschillende al bestaande kennisdomeinen. 3. Kennisverspreiding Verspreiding van kennis versnelt het kennisontwikkelingsproces en draagt bij aan positieve verwachtingen rondom een technologie. Het voorkomt dat men telkens het wiel opnieuw moet uitvinden. Het kan hier gaan over de verspreiding van fundamentele kennis, maar ook over kennis ten aanzien van het gebruik van nieuwe technologieën. 4. Het beschikbaar stellen van bronnen voor innovatie Voor innoveren is financieel en menselijk kapitaal nodig. Veel goede ideeën stranden omdat ondernemers niet in staat zijn voldoende (risico) kapitaal te bemachtigen. Radicaal andere innovatierichtingen vragen ook vaak om hele andere kennis en vaardigheden van personeel. Een beroemd voorbeeld is de moeite die het bedrijf Kodak heeft gehad met de overgang naar digitale fotografie, omdat de kennis en vaardigheden van het bedrijf in korte tijd niet meer voldeden aAan de v eranderde marktomstandigheden. Pagina 13

Pagina 15

Scoor meer met een e-commerce shop in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden PDF-en online.

440 Lees publicatie 134Home


You need flash player to view this online publication