2. Een bonus-malus of quotumsysteem voor antibiotica. Een antibioticum -belastingheffing levert een economische drijfveer om minder antibioticum te gebruiken. Een systeem van quota (niet-verhandelbaar) stelt en plafond aan het totale verbruik van antibiotica per veebedrijf. Financiële opbrengsten, bijv. van de belastingheffing, zijn te investeren in pilots om het antibioticagebruik te verminderen. De haalbaarheid en de exacte invulling van dergelijke systemen moeten nader worden onderzocht en beproefd in de praktijk. 3. Antibioticumarme/-vrije ketens met een meerprijs voor het eindproduct. Een ‘eerlijke prijs’ die ook eerlijk verdeeld wordt binnen de keten, geeft de veehouder meer financiële armslag om de dieren de zorg en aandacht te geven die ze behoeven. Door vleesverkoop via (keur)slagers of binnen korte ketens te laten lopen wordt het voor de consument makkelijk gemaakt zich verbonden te voelen met de herkomst van het vlees. Klanten kunnen dan eisen stellen t.a.v. de zorg van de dieren, het antibioticumgebruik en resistentievorming. Bij wijze van pilot kunnen enkele van deze antibioticavrije ketens voor verschillende sectoren worden opgezet 4. Verbod op preventief gebruik van antibiotica. Dit naar het voorbeeld van de biologische veehouderij. Op basis van de ervaringen inpilots met antibioticavrije ketens kan dit besluit verantwoord worden genomen. Binnen het “Netwerk Gericht antibioticumgebruik in de varkenshouderij” willen de leden het antibioticumgebruik in de varkenshouderij in kaart brengen. Daarnaast hebben zij de ambitie om varkenshouders bewust te maken van het feit dat zij vaak met een lager antibioticumgebruik toe kunnen, en tóch de gezondheid van de dieren kunnen verbeteren. Binnen het netwerk hebben zij afstand gedaan van het algemeen gebruikt financieel kengetal “Gezondheidskosten per aanwezig dier of gezondheidskosten per afgeleverd dier”. Hiervoor in de plaats maken ze nu gebruik van het binnen MARAN ontwikkelde kengetal “dagdosering antibioticum per gemiddeld aanwezige big of vleesvarken (dd/dier/jaar), een gebruikscijfer. Dit kengetal geeft aan hoeveel dagen in een jaar een gemiddeld aanwezig dier behandeld is geweest met antibiotica. Een koppeling van dit kengetal aan IKB is momenteel in voorbereiding. Dit biedt tevens perspectieven om een ‘antibioticum-arme’ keten op te zetten. 5. Ontkoppelen van de adviesfunctie en antibioticumverkoop door dierenartsen, met een verbod op handel in antibiotica door praktiserende dierenartsen. De huidige verweving van beide rollen vergt een hoge mate van integriteit en goede onderhandelingsvaardigheden van de dierenarts, om zijn/haar rug recht te houden, en te streven naar een absolute minimum verkoop van antibioticum. Het bevordert de transparantie indien beide rollen niet door één en dezelfde persoon worden vervuld. In bepaalde regio’s kan met dit model ervaring worden opgedaan, alvorens dit algemeen in te voeren. 6. Verbeteren van het gezondheidsmanagement. De schaalvergroting loopt niet synchroon met de kennis hoe men deze grote bedrijven gezondheidstechnisch moet managen. Specifiek voor deze categorie bedrijven dienen Best Practices te worden gedefinieerd op basis van gedocumenteerde ervaringen in de praktijk.. . 7. Communities of Practice (CoP’s). Het is van belang dat varkenshouders kennis en ervaringen met het achterwege laten van preventieve koppelbehandelingen uitwisselen. Hierbij moeten dierenartsen nadrukkelijk worden betrokken, vooral omdat ook de reputatie van deze beroepsgroep in het geding is. Hiertoe dienen meerdere praktijknetwerken te worden opgezet. 8. Verruimen van het aantal biggenplaatsen. Door een toename van gespeende biggen/zeug per jaar is het aantal biggen plaatsen per zeug uit evenwicht. Er worden nu meer biggen per zeug gespeend dan dat er biggenplaatsen gebouwd mogen worden vanwege milieuwetgeving. Deze trend zet komende jaren door. Het maximum aantal biggenplaatsen van 3,2 voldoet niet meer nu tussen de 25 en 30 biggen per zeug worden gespeend. De optie om minder zeugen te houden wordt door veehouders die willen groeien niet als reëel beschouwd. Aanpassing in wetgeving zou hier een oplossing bieden voor de overbevolking van gespeende biggen en het extra transporteren (extra stressmoment) van gespeende biggen naar een andere locatie. 6 Pagina 5

Pagina 7

Heeft u een gids, digibrochure of elesmateriaal? Gebruik Online Touch: drukwerk van pdf naar digitaal converteren.

438 Lees publicatie 133Home


You need flash player to view this online publication