Ketenmodel 10: visgilde keten Kenmerken van ketenmodel: QQ Specialistische vakhandel organiseert zelf een groothandel en verwerking QQ Samenwerking met of Catering & horeca overname van een bedrijf Liefhebbers QQ Concentratie op hogere segmenten QQ Volledig assortiment voor de speciaalzaken QQ Is al eens geprobeerd, maar niet succesvol QQ Versterkt profiel van de speciaalzaak: eigen aanvoer QQ Logistiek op maat te regelen QQ Voorbeelden: Inkoopcombinaties, apothekers Vissers NL Afslag Groothandel Import Ketenmodel 11: producentenvereniging Kenmerken van ketenmodel: QQ Vissers vormen samen een producenten vereniging en zetten alles af via de PV QQ NL schaal Catering & horeca QQ Ook directe contracten met de handel/verwerkers Liefhebbers QQ Mogelijkheden voor betere afstemming van aanvoer QQ Blijft klein deel totale vismarkt en assortiment, weinig marktmacht QQ Keurmerken voorgeschreven QQ Voorbeelden: telersverenigingen tuinbouw, afslag nieuwe stijl QQ Voorloper van ketenmodel 3, maar in model 11 is alleen de aanvoer betrokken. In model 3 ligt ook een duidelijke focus op streekproducten. Vissers NL Afslag Groothandel Import Verwerkers Verwerkers Specialisten & ambulante handel Bewuste consument Supermarkten Specialisten & ambulante handel Bewuste consument Supermarkten Massaconsument Massaconsument Spelers Vissers Handel en verwerking Detailhandel en foodservices Plussen ++ Wellicht voorkeurpositie voor enkele vissers ++ Door bundeling met Visgilde kan één bedrijf de positie versterken ++ Profilering voor de speciaalzaken Minnen –– Vissers moeten aan de hoogste eisen voldoen –– Volume blijft beperkt –– Vraagt intensief overleg en afstemming –– Gebondenheid aan de groothandel –– Wellicht inkoopnadeel door klein volume Spelers Vissers Plussen ++ ++ ++ ++ Betere afstemming van aanvoer Wat sterkere marktpositie Efficiënte benutting vloot Meer stabiele prijsvorming Minnen –– Vissers moeilijk tot samenwerking te brengen, strakke binding –– Mogelijk sanering vloot –– Hoge eisen keurmerken –– Minder uitspelen mogelijk Handel en verwerking ++ Goede afspraken te maken met vissers ++ Afgestemde aanvoer en logistiek ++ Leverzekerheid ++ Betere waarborgen voor kwaliteit en keurmerken detailhandel en foodservices –– Geen 78  Vissen voor de markt Hoofdstuk 7  |  Bijlagen  79 Pagina 39

Pagina 41

Heeft u een flyer, paperator of e-brochures? Gebruik Online Touch: onderwijs magazine digitaal publiceren.

437 Lees publicatie 132Home


You need flash player to view this online publication