2. Begin bij het logistieke concept. Kwaliteit en versheid beginnen bij een snelle, betrouwbare en flexibele logistieke keten. Deze keten is gesloten (geen aanvoer van of verkoop naar buiten) en kent slechts enkele schakels. Daarnaast zijn de ketenpartners als één man gecommitteerd aan de belofte aan die ene klant: snel en goed van de zee naar het bord is ook een kwestie van mentaliteit. 3. Wees creatief. Dit model vraagt om ketenpartners die meedenken over de ‘visbeleving’ van de eindklant. U moet het leuk vinden om te denken in recepten en concepten. Hoe de vis op het bord ligt is voor u net zo belangrijk als hoe die in het net komt. Door een beter verhaal achter de vis krijgt u een betere prijs voor de vis, maar dan heeft u wel de creativiteit en de partners nodig die dat verhaal helpen bouwen en uitdragen. Vissers NL Afslag Groothandel Import Verwerkers Catering & horeca Liefhebbers Specialisten & ambulante handel Bewuste consument Supermarkten 5.3 Ketenmodel 3: producentenorganisatie van streekproducten 5.3.1 Basisprincipes In figuur 8 is te zien dat de Nederlandse vissers in dit model zelf het initiatief nemen om gezamenlijk tot een beter en beter vermarkt streekproduct te komen. Centraal in dit model staat het verhaal achter het product: Nederlandse ambachtsmannen die met hart voor hun vak en voor de zee een eerlijk, duurzaam en lokaal product op de markt zetten. Het laden en beschermen van het ‘merk’ Nederland is in dit model cruciaal. De Europese herkomstwetgeving is een steun in de rug, maar eigen marketing en PR spelen ook een belangrijke rol. Hiervoor moeten vissers, afslag en handel de handen ineen slaan. Zowel in het vers- als in het diepvriessegment moet er duidelijk onderscheid komen tussen de bulkstromen, die overal vandaan kunnen komen, en een specifieke ‘bovenstroom’ van producten van eigen bodem. Deze producten hebben hun eigen verpakkingsconcepten, eigen vermarkting en eigen distributiekanalen. De producten worden in binnen- en buitenland als ‘special’ verkocht in winkels waar aandacht is voor het verhaal achter de vis. De producentenvereniging en handelaren leveren dus naast het product ook een pakket aan gezamenlijke presentatie- en promotieactiviteiten (viskramen in de winkel, proeverijen, etc.). Een gezamenlijk verkoop- en promotiekantoor dat nauw samenwerkt met het Productschap Vis en het Nederlands Visbureau is hierbij instrumenteel. Aan de achterkant moet de authenticiteit van het product gewaarborgd worden middels betrokkenheid aan de staat van de herkomstgebieden, duurzaamheid, vangstmethoden en kwaliteitsgaranties. De producentenvereniging van het streekproduct kan niet zonder een zekere schaalgrootte. Zowel voor de financiering van de vermarkting als voor de gereguleerde aanvoer is een samenwerkingsverband tussen een behoorlijke groep vissers noodzakelijk. Toch richt dit model zich niet op de bulkstromen maar op de top van de markt. Ook zijn de geschikte distributiekanalen beperkt in aantal. Het model is wel zeer geschikt voor internationale expansie. Massaconsument Figuur 8  Ketenmodel producentenorganisatie voor streekproducten Ook in dit model gaat het om kleine volumes, naar schatting niet meer dan 10% van de aanvoer. 5.3.2 De producentenorganisatie van streekproducten in de praktijk Zowel in de groente en fruit als in de vleessector heeft de kracht van dit model zich bewezen. Door een specifiek herkomstgebied te benadrukken en een verhaal mee te geven, hebben producentenverenigingen en coöperaties zich een sterke positie in het schap weten te veroveren. Mergelland fruit, Hollandse asperges en garnalen, vlees van Schotse Black Angusrunderen en fruitsappen waar de naam van de boer en zijn land prominent op staan doen het goed bij retailers en eindgebruikers. Speciale groothandels in streekproducten bestaan al een paar jaar, maar groeien vooral de laatste jaren als kool. In de vissector is het project ‘Vis van Dichtbij’ een goed voorbeeld van hoe Nederlandse vis vermarkt kan worden als streekproduct. Door samenwerking tussen retail, handel en vissers wordt aan de consument niet alleen een product, maar ook het verhaal daarachter gepresenteerd. Deze actie appelleert aan de behoefte aan authenticiteit en echtheid van de consument en positioneert Nederlandse vis als iets bijzonders ten opzichte van de buitenlandse import. 56  Vissen voor de markt Hoofdstuk 5  |  Verticale ketenmodellen  57 Pagina 28

Pagina 30

Scoor meer met een webwinkel in uw magazines. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.

437 Lees publicatie 132Home


You need flash player to view this online publication