goed, import vis redelijk en Nederlandse schol matig tot slecht. De aanbodvolumes van duurzame schol zijn te laag, consumentenvoorkeur is er nauwelijks, de prijzen zijn relatief hoog en de categorie staat niet hoog aangeschreven als het gaat om transparantie, gemak, logistieke flexibiliteit, innovatie en professionaliteit in de onderlinge relaties. Nederlandse platvis heeft in het supermarktkanaal dan ook snel positie verloren. De trends die de supermarkten zo veeleisend maken, zetten onverminderd door: prijzenoorlogen zijn aan de orde van de dag, inkoop wordt steeds meer geconcentreerd over formules en over landen heen, schaalvergroting en concentratie zetten door en duurzaamheid en kwaliteit zijn een randvoorwaarde voor levering geworden. Het is dan ook niet zozeer de vraag hoe de sector zich tegen de dominantie van de supermarktketens kan wapenen. Die machtsstrijd is bij voorbaat kansloos. Het is veel meer de vraag hoe ze hierop kan en moet inspelen. Zoals we in hoofdstuk 5 zullen zien, is samenwerking met deze ketens kansrijk. Specialisten zoals viswinkels en de ambulante handel leven geheel van het feit dat elke dag tienduizenden mensen in Europa vis op tafel zetten. Deze specialistische kanalen hebben voornamelijk de echte liefhebbers en de bewuste consument als eindgebruiker. Bij deze groepen consumenten is de kennis van het product groot, wat het mogelijk maakt om het verhaal achter de vis te vertellen en de vis te presenteren. Ook in dit kanaal concurreert Nederlandse platvis met andere vissoorten, maar voor het ontwikkelen van nichemarkten en het verbeteren van het imago zijn de specialisten een aantrekkelijke partner. Omdat ook deze winkels zich overal in Europa steeds meer organiseren in ketens en inkoopcombinaties, staan ook in dit kanaal de prijzen onder druk. De specialisten hebben echter de wind van de authenticiteitstrend in de rug. Consumenten krijgen weer meer waardering voor kleinschaliger, lokaal en ‘echt’ voedsel, waardoor dit kanaal weer kansen krijgt. Foodservices en de horeca is het derde kanaal waarin er vraag bestaat naar vis en Nederlandse platvis in het bijzonder. Het kanaal doet niet heel veel volume, maar de grote cateraars en instituties zijn voor individuele bedrijven aantrekkelijke en grote klanten. Ook is het horecakanaal een belangrijke wegbereider voor de retailkanalen: omdat mensen platvis eten in een restaurant, gaan ze het thuis ook sneller proberen. De internationale cateringmarkt wordt gedomineerd door enkele grote spelers zoals Sodexo die op hun beurt weer alles geleverd krijgen van enkele grote groothandels als Makro en Sligro. Het horecakanaal is gefragmenteerd. Hier kunnen op basis van één-op-éénrelaties nog allerlei nieuwe concepten en recepten worden uitgeprobeerd. Dat is prima als proeftuin, maar is zeer bewerkelijk als afzetkanaal. 4.2 Introductie van alternatieve ketenmodellen In hoofdstuk 5 zal een aantal alternatieve ketenmodellen worden gepresenteerd. Startend vanuit de huidige keten, hebben wij gekeken hoe het anders en beter kan. Daarbij zijn we uitgegaan van ketenmodellen die al aan het ontstaan zijn in de visserij of die hun waarde bewezen hebben in andere (agro)sectoren. Niemand verdient iets extra’s aan theorie; de modellen moeten praktisch en concreet zijn en voor alle spelers meerwaarde opleveren. We hebben ons telkens drie vragen gesteld: QQ QQ QQ Wat is het principe en hoe werkt het? Wat gaat het opleveren? Hoeveel moeite gaat het kosten om het op te zetten en te organiseren? Vanuit een longlist van mogelijke modellen zijn er vier geselecteerd die in dit boekje verder zijn uitgewerkt. De overige modellen staan voor de volledigheid en voor verdere inspiratie kort weergegeven in de bijlagen. De vier geselecteerde modellen hebben de hoogste impact (leveren het meeste op voor hen die meedoen omdat ze het beste voldoen aan de eisen van markt) en zijn het beste te realiseren (bijvoorbeeld omdat ze al lopende initiatieven versnellen en opschalen). Voor deze modellen hebben we steeds de basisprincipes beschreven van hoe ze 44  Vissen voor de markt Hoofdstuk 4  |  Inleiding ketenmodellen  45 Pagina 22

Pagina 24

Voor vaktijdschriften, online relatiemagazines en PDF's zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw sportbladen.

437 Lees publicatie 132Home


You need flash player to view this online publication