• Benodigdheden voor de volgende dag klaarzetten. • Arjan probeert mensen die de tuin ingaan hun eigen dingetje te laten • Werken in teams doen. Of het vaardigheden vergroot, betwijfelt hij. Er is een team dat de druppelaars nakijkt, en die dulden geen ander erbij. het uitproberen. Lukt het idee niet, dan moeten ze weer werken volgens de voorgeschreven methode in het bedrijf. Welke elementen van een game zouden in de praktijk kunnen werken? Belonen/beoordeling van team af laten hangen, kan werken. Maar mensen zijn toch sterk op de eigen prestatie ingesteld. Soms kijkt een bedrijfsleider wel een uur naar de manier waarop mensen werken. De één werkt sneller dan de ander, terwijl je niet ziet waar het aan ligt. Het is geen goed idee om een minder presterende medewerker bij een goed presterende medewerker te zetten. Dit geeft nieuwe concurrentie. Iedereen kent de slechtst presterende medewerker. Wanneer je met een team/koppel ergens voor gaat, dan wil je niet wisselen. Teams moeten wel voor een periode een vaste formatie kennen. Polen kunnen vaak weinig van elkaar hebben. Dit wordt algemeen door de groep gedeeld en is zeker iets om rekening mee te houden. Er zijn een paar medewerkers die ‘knallen’ in het werk. Verder zijn het einzelgängers. Die zijn verder moeilijk te motiveren voor een teamprestatie. Dat kan gaan botsen. Er is een Poolse dame die alles uitlegt, maar van haar accepteren ze niets in de vorm van opdrachten. Van Nederlanders wel. Algemene conclusie: Werken in teams kan, maar let goed op gevoeligheden. Polen komen toch uit een iets andere, meer hiërarchische cultuur. Continu verbeteren in teams • Sneller en kwalitatief beter oogsten levert nieuwe levels op en meer • • • • • De (midden)managers werd de vraag gesteld of het zou kunnen werken om als team na te denken over verbeteringen in het werk, om zodoende tot een zelfsturend verbeterproces te kunnen komen. Wanneer je mensen motiveert om met ideeën te komen, blijkt dat je die ideeën meestal zelf al bedacht hebt. Workshopdeelnemers zijn sceptisch om hier succes van te verwachten. Wouter: medewerkers zijn door bonus gefocust op zo snel mogelijk werken. Hebben ze een idee, dan mogen ze schouderklopjes door de leidinggevende. Gaat wel werken. Arjen: Behalen van een doel geeft een goed gevoel. Kortetermijndoelen halen. Ernst: Zelf corrigeren ‘à la minute’ is een groot voordeel. Na een aantal levels kun je ook skills ontwikkelen Wouter is hier sceptisch over. Bedrijfsleiders zeggen zelf wat medewerkers kunnen doen. Een omvangrijke vrouw durft boven in de kas niet in te draaien, maar kan wel goed tomaten knippen. Status kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Bijvoorbeeld: teamleider binnen een klein team of een bepaald Skilletiket dat wordt toegekend door de leidinggevende. Moet je medewerker van de maand, kwaliteitsteam van de maand instellen? Het kan positief zijn. Maar, moet je dit wel bekendmaken; in de groep gooien? Suggestie: Per bedrijf moeten game-opties aan en uit te schakelen zijn. Heeft ook met de grootte van het bedrijf te maken, 3-4 ha. Teamprestatie. Score voor samenwerking In een team zouden competitieve elementen opgenomen kunnen worden. Een probleem zijn de ‘Einzelgängers’. Verrassingselementen, bonuspunten en challenges. Voor meer fun Graag alleen game-elementen die prestatieverhogend werken. Wat zijn zinvolle beloningen voor medewerkers? - Salaris, maar ook acties die de moraal verhogen. - Sjoerd gaat, omdat ze laag in de arbeidskosten zitten, met het hele team bowlen, BBQ. - Ernst geeft borrels met hapjes. - Belangrijk is de beloning: hoe kun je samen hoger komen – de bedrijfscultuur. 33 Pagina 38
Pagina 40Heeft u een sportblad, onlinekat of digitale onderwijsmagazines? Gebruik Online Touch: publicatie naar een digitale publicatie omzetten.
435 Lees publicatie 130Home