Belangrijk in het werk Medewerkers komen niet alleen om te werken. Sociale contacten zijn belangrijk. Ook hebben medewerkers graag duidelijke instructies (doelstellingen). Medewerkers vinden het niet erg om gecontroleerd te worden en gecorrigeerd. Prestaties inzichtelijk maken geeft ook een zeker ver rouwen. t Er zijn naast Polen ook vele andere nationaliteiten aan het werk: Afghanen, Marokkanen, Turken en Nederlanders. Maar meer dan 60% is Pool, blijkt uit een rondje onder de workshopdeelnemers. • Primaire beloning in geld is belangrijk. Bij Van Vliet wordt gewerkt met 80% basisvergoeding en 20% variabele vergoeding. Andere deelnemers kennen geen bonussysteem en betalen per uur. • Iedere dag ligt er een A4-tje met resultaten of wordt gebruik gemaakt van een pc waarop de resultaten gepresenteerd worden (de eerste vijf in het groen en de laatste vijf in het rood). Alle medewerkers doen hun best om boven in het rijtje te komen. Er is wel degelijk spraken van een gezonde competitie. (alle bedrijven met registratiesystemen) • Voor het meten van de kwaliteit per medewerker worden verschillende systemen gehanteerd: - Bij Van Vliet: Je krijgt cijfers: een 10 kun je niet halen omdat het nooit 100% perfect kán zijn. Als je gaat zoeken, vind je altijd wat. Medewerkers kiezen vaak één hoofdtaak omdat daar de kansen voor bonussen het hoogst liggen (specialisatie). - Bij Ernst Olieman. Je hebt verantwoordelijkheid voor je eigen vak. De medewerker die oogst, doet ook het gewaswerk. Per medewerker wordt gekeken naar de prestaties. - Bij Sjoerd Vollebregt. Sjoerd heeft geen bonussysteem. Je moet dat goed invoeren en controle op de netheid houden. Nu is er controle op netheid en kwaliteit. Niemand die slecht presteert, mag blijven. Er worden twee gesprekken gevoerd. Gaat het daarna nog niet goed, dan is het exit. Soms zijn mensen wel goed voor de groep. Daar wordt ook rekening mee gehouden. Wanneer prestaties bekend worden, zijn medewerkers soms erg fanatiek, Soms zelfs té (bijna vechten). Het is wel frustrerend voor mensen die nooit een bonus halen. Frauderen lukt niet. Wouter: 95% van de Polen haalt een bonus. Als medewerker vier weken onder de maat presteert, volgt er twee keer een gesprek en bij de derde keer wordt de medewerker ontslagen. Nieuwe medewerkers moeten binnen drie weken op norm zitten. Halen ze de norm niet, dan mogen ze niet blijven. Een enkeling krijgt niet genoeg van werken. Anderen vinden vrije tijd ook wel fijn. Vanwege bonus werken veel medewerkers 32uur (Van Vliet). Wat vinden Poolse productiemedewerkers belangrijk in het werk? • Poolse medewerkers willen geen verantwoordelijkheid. • Slechts en paar Polen komt écht alleen om te werken. De meesten • • vinden een vijfdaagse werkweek wel goed. Structureel zes dagen is te veel. Bij Ernst werken de medewerkers standaard zes uur per dag. Wouter: met bonussen kun je hetzelfde werk doen, maar met minder mensen. Wanneer je geen bonus geeft, doen ze hetzelfde werk in 40 uur, dus werken ze langzamer. Door de bonussen cultuur stijgt de mentaliteit van het hele bedrijf. Wouter: 65% van de medewerker is vrouw: die werken nauwkeuriger en gamen minder. Heren (kunnen wel) werken 50-60 uur per week. huisvesting is belangrijk voor Polen. Wouter: rustig huis telt zeer zwaar mee in de tevredenheid. Werkgever kan eisen stellen aan uitzendbureau over huisvesting. Zijn er leuke taken om er bij te doen? • Ziekzoeken (zoeken naar zieke planten) moeten alle medewerkers doen. • Personeel op de grond gaat, over het algemeen, graag omhoog: geeft • hogere status (indraaien, laten zakken). Medewerkers in ander vak helpen. Bij Ernst hebben medewerkers een eigen vak waar ze verantwoordelijk voor zijn. 32 Pagina 37

Pagina 39

Scoor meer met een webwinkel in uw PDF's. Velen gingen u voor en publiceerden whitepapers online.

435 Lees publicatie 130Home


You need flash player to view this online publication