Tabel 4 geeft weer hoe de werknemers in de primaire sector hun werksituatie beoordelen. Het blijkt dat de werknemers het meest tevreden zijn over zowel de relatie met collega’s als de relatie met de leidinggevende. Ten opzichte van 2006 beoordelen de werknemers de situatie in 2008 positiever. Vooral het oordeel over voldoende doorgroeimogelijkheden is toegenomen. In 2006 was dit 5,9 ten opzichte van 6,7 in 2008. Tabel 4: Oordeel van de werknemers in het primaire proces over de werksituatie in 2008 (0 is laag; 10 is hoog). Een goede relatie met collega’s Voldoende afwisseling in het werk Voldoende verantwoordelijkheden Een goede relatie met de leidinggevende Bron: Nuland et al, 2009. 8,3 7,5 7,4 8,0 Ontvangt een goed salaris Veilige werkomgeving Voldoende doorgroeimogelijkheden Voldoende scholingsmogelijkheden 7,3 7,6 6,7 7,0 toenemend aantal werknemers zichzelf te oud vindt om scholing te volgen. Gebrek aan tijd blijft een belangrijk argument om geen scholing te volgen (16%). Van de werknemers uit de primaire sector die bereid zijn om scholing te volgen, geeft 92% aan geen belemmeringen te ondervinden. Tabel 6 geeft redenen van werknemers waarom ze geen scholing willen volgen. Tabel 6: Redenen van werknemers in het primaire proces in 2008 die niet bereid zijn scholing te volgen, geen beroepsgerichte cursus te volgen, in procenten (0 is laag; 10 is hoog) Geen scholing nodig Geen zin om een opleiding te volgen Leeftijd/vindt zichzelf te oud Gebrek aan tijd Heeft voldoende scholing gehad Stopt binnenkort met werken (o.a. VUT/ pensioen Opleiding moet in eigen tijd gevolgd worden Bron: Nuland en al, 2009. 33 26 15 16 0 0 Levert geen doorgroeimogelijkheden op Te ver reizen De leidinggevende wil het niet Wil niet in de sector blijven Leert voor een ander beroep Taal- of leerproblemen 0 1 0 7 3 0 0 Uit de primaire kolom geeft in 2008 34% van de medewerkers aan bereid te zijn om een beroepsgerichte cursus te volgen (zie onderstaande tabel). In 2006 was dit 36% en in 2004 26%. De motivatie van de meeste werknemers om scholing te volgen, is dat ze op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen. Scholing volgen om hogerop te komen is aanzienlijk toegenomen. Ook wil een toenemend aantal werknemers scholing gebruiken om betere kansen op de arbeidsmarkt te krijgen. Tabel 5 geeft de motivatie van werknemers om cursussen te volgen. Tabel 5: Redenen voor werknemers in het primaire proces, in 2008, die bereid zijn scholing te volgen om een beroepsgerichte cursus te volgen, in procenten. Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen Ambitie om hogerop te komen Nodig bij het uitvoeren van werk Bron: Nuland et al, 2009. 56 Betere kansen op de arbeidsmarkt krijgen 30 Wil meer verdienen 25 Wil werken en leren combineren Weet niet 7 8 2 0 1 Weet niet/anders De leeftijdsverdeling (jaar) van de arbeidskrachten in de glastuinbouw, in procenten (%) is: Jonger dan 23 2008 5 2006 11 Bron: Nuland et al, 2009. 23 - 44 57 64 45 - 54 31 21 ouder dan 54 7 5 Van de werknemers in het primaire proces die niet bereid zijn scholing te volgen, geeft een derde aan geen scholing nodig te hebben. Een kwart heeft er geen zin in om een opleiding te volgen. Opvallend is dat een 26 Vermeulen et al (2004) onderzochten het personeelsmanagement en imago van de glastuinbouw door enquêtes en interviews af te nemen bij ondernemers van glastuinbouwbedrijven. Ook werden verschillende typen werknemers van de ondernemers geënquêteerd en potentiële werknemers zoals middelbare scholieren en parttimers in de supermarktbranche. Uit dit onderzoek blijkt dat, gemiddeld op glastuinbouwbedrijven, negen personen per ha werken. In de groenteteelt zijn dit er 6,5 en in de sierteelt zijn dit 11 personen per ha. Bij rozenteelt ligt het aantal medewerkers zelfs op 15 personen per ha. Gemiddeld heeft in de glastuinbouw ruim 40% van de medewerkers een vast fulltime of parttime dienstverband. Een van de conclusies uit het onderzoek was dat een goede planning en Pagina 31

Pagina 33

Scoor meer met een e-commerce shop in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.

435 Lees publicatie 130Home


You need flash player to view this online publication