Krijgt hij echter intussen bericht dat zijn huis afgebrand is, dan zal hij eerst naar die behoefte teruggaan om deze te bevredigen. Hij doorloopt dus alle tussenliggende niveaus en slaat ze niet over. Figuur 2: Piramide van Maslow (Bron: Maslow, 1943). • Stimuleer je werknemers om mee te denken • Geef ze taken waar ze goed in zijn • Geef ze taken die ze graag doen Motivatie vanuit extra’s; voorbeelden hiervan zijn: • Deel bonussen uit • Als het extra druk is, zorg dan in de pauze voor iets lekkers • Geef jarige medewerkers een bloemetje (cadeautje) • Doe na werktijd iets leuks met z’n allen • Bied je medewerkers de mogelijk om zich te scholen Tijdens het Nationaal tuinbouwcongres (2009) presenteerde Hans Ligtenberg een aantal factoren waar werkgevers invloed mee uit kunnen oefenen om tevreden werknemers aan het werk te hebben. Er zijn zogenoemde dissatisfiers zoals beloning, arbeidsomstandigheden en -verhoudingen en organisatiebeleid. Van de dissatisfiers kan de ondernemer alleen de beloning niet beïnvloeden omdat die is vastgelegd in de CAO glastuinbouw. Daarnaast zijn er een aantal satisfiers die alleen beïnvloed kunnen worden door de ondernemer: ontwikkelen en ontplooien, erkenning en waardering, succesvol en creatief zijn, leveren van prestaties en doelen. Een motivatietheorie die deze gedachte ondersteunt, wordt ingegeven door Herzeberg (1959). Hoe motivatie werkt (motivatieketen) zelfontplooiing Behoefte aan waardering en erkenning Behoefte aan sociaal contact Behoefte aan veiligheid en zekerheid Lichamelijke behoeften Motivatie om te werken Motiveren is mogelijk vanuit jezelf, het werk en vanuit extra’s. Frederick Herzeberg heeft hiervoor een opsomming gemaakt. Motivatie vanuit de werkgever: • Laat zien dat je vertrouwen in je medewerkers hebt • Laat je werknemers niet alleen het vuile werk opknappen; help zelf ook een handje mee • Toon interesse en belangstelling voor de mens achter de werknemer • Hanteer duidelijke maar redelijke afspraken • Kom je afspraken na • Wees consequent in het belonen en straffen van medewerkers Motivatie vanuit het werk: • Geef uitdagende opdrachten • Betrek je medewerkers bij beslissingen 18 Motivatie is een gedrevenheid om energie te investeren in een actie waarvan je denkt dat hij de vervulling van je eigen behoefte dichterbij brengt. Die gedrevenheid kun je dus van buiten wel herkennen, maar hoe ontstaat die motivatie van binnen dan? Dit proces verloopt voor iedereen in gelijke stappen (03). Het maakt niet uit of je kijkt naar de motivatie om een kop cappuccino te gaan maken of de motivatie om te starten met een reorganisatieproject van een half jaar. Pagina 23

Pagina 25

Scoor meer met een webshop in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijscatalogussen online.

435 Lees publicatie 130Home


You need flash player to view this online publication