Betrokkenheid tussen de werkgever en werknemer kan worden vergroot met online programma’s waarbij (persoonlijke) informatie wordt uitge wisseld. Het kan een Human Resource Managementinstrument zijn voor de leidinggevende om te weten wat er bij de medewerkers leeft. Dit kan bijvoorbeeld door het thuis invullen van een tevredenheidsenquête. Zo kunnen mogelijkheden worden ontwikkeld om de arbeidsomgeving nog plezieriger te maken en de relatie met de leidinggevende te optimaliseren. Om de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers te stimuleren, kunnen online scholingsmodules worden aangeboden, zoals een basiscursus indraaien van tomatenplanten (de online cursus kan zelfs voorwaarde zijn om de handeling te mogen uitvoeren). Medewerkers kunnen deze modules in de eigen tijd thuis doen. Hier kunnen punten, bedrijfsdiploma’s, nieuwe taken of andere vormen van waardering en status aan gekoppeld worden. Ook kan gedacht worden aan cursussen Nederlands en Biologie (zoals een online module ontwikkeld met een toeleverancier in biologische gewasbeschermingsproducten. Bijvoorbeeld een bedrijf als Koppert. De medewerker wordt ‘Koppert certified’). Nagedacht moet worden over de stimulans/prikkel om regelmatig naar het account toe te gaan. 1. Inputs door Management/HRM. Denk aan: welke taken zijn voor welke medewerkers; hoe waardeer ik de prestaties? Welke vrijheden krijgen medewerkers in welk ontwikkelstadium om zichzelf te ontwikkelen? Welke modules kan ik aanbieden aan medewerkers? Welke teamontwikkeling wil ik zien? 2. De productiemedewerker. Denk aan: Welke taak ga ik doen; welke doelen ga ik realiseren; in welke richting ga ik mij ontwikkelen? 3. Het werkplekregistratiesysteem. Denk aan: de kwantiteit en kwaliteitsinputs; teamprestaties en parameters die de ontwikkelingssnelheid monitoren. Figuur 1 illustreert de samenhang in inputs aan de game. Figuur 1: Inputs aan de game. HRM 3.11 Deelnemers aan de game Een game heeft inputs nodig. Welke spelers doen er mee, hoe is de teamsamenstelling opgebouwd, welke data worden er gekoppeld uit de automatisering en werkplekregistratiesystemen? Hoe worden de beloningen of de waardering van de behaalde competenties bepaald, en door wie? Welke doelen gaan de medewerkers zichzelf opleggen om te ontwikkelen, te presteren of om het gewoon plezierig te hebben? Op verschillende niveaus zal input geleverd moeten worden. Inputs op veel niveaus houden de game levendig. Vooraf dient goed nagedacht te worden welke personen en systemen inputs leveren aan de game. Hierbij kan gedacht worden vanuit drie hoofdrichtingen: 12 Registratie Medewerker Pagina 17

Pagina 19

Interactieve e-reisgids, deze club blad of maandblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van online reisgidsen.

435 Lees publicatie 130Home


You need flash player to view this online publication