Ook dient de instapdrempel laag te zijn. Alleen door het normale werk te doen dat bekend is, wordt al deelgenomen aan de game. De mate van betrokkenheid bij de game moet flexibel zijn. Hier dient de game rekening mee te houden. 3.9 Erkenning van het management Medewerkers willen graag bevestiging/erkenning van hun goede prestaties ontvangen. De game gaat natuurlijk deze digitale schouderklopjes geven, maar het is belangrijk dat ook het (hogere) management weet heeft van individuele prestaties en teamprestaties. Een goede relatie met de leidinggevende wordt als zeer belangrijk ervaren, zo blijkt uit de Arbeidsmonitor (Nuland, 2009) en de workshop. Dit kan een game niet wegnemen, zo is men van mening. Een actieve betrokkenheid van het management dient onderdeel te zijn van de game, zodat medewerkers het gevoel hebben erkend te worden door het management. Deze erkenning dient te worden uitgesproken of zichtbaar te worden gemaakt. Ludieke beloningen door het management kunnen in de game betrokken worden. 3.8 Zorg voor verrassingselementen Een game moet op regelmatige basis veranderen, om het leuk te houden (Lemmens, 2007). Ook teams zelf moeten bij tijd en wijle van samenstelling veranderen (Vroemen, 2001). Toch zijn werkgevers en medewerkers in de workshops zeer sceptisch over het effect van verrassingselementen op de prestatie. Verrassingselementen kunnen positieve spanning in het werk brengen, hilariteit en teamspirit (Caluwe et al, 2002). Een game leent zich hier bij uitstek voor. Hierbij is van alles te bedenken: de zwarte piet kan ingezet worden, vlaggen kunnen verdedigd en afgepakt worden, er kunnen vormen van virtuele sabotage zijn, of een nummer voor de bedrijfsradiojukebox mag aan het einde van de werkdag worden ingevuld. Verrassingselementen kunnen daarom ingebouwd worden om het fun gehalte te verhogen. Ook kunnen in games zogenoemde events worden georganiseerd: binnen de continue basistaken van de game worden iedere keer nieuwe, kort durende evenementen aangeboden: de specials. Verrassingselementen kunnen worden ingezet om het fungehalte te verhogen en meer teamspirit te genereren. Het risico bestaat dat verrassingselementen tijd kosten en afleiden van de primaire taak. Belangrijk is daarom dat verrassingselementen niet ten koste gaan van prestatie en bonuspunten. Verrassingselementen mogen niet de hoofdlijn van het spel vormen en niet ten koste gaan van de productie. 3.10 Faciliteer ontwikkeling en betrokkenheid buiten werktijd Met internetprogramma’s kunnen de ontwikkeling en betrokkenheid van medewerkers worden vergroot, ook buiten werktijden. Programma’s kunnen worden gekoppeld aan de game. Wanneer een bedrijf een website heeft waarbij iedere medewerker een eigen account heeft, kan de mogelijkheid gecreëerd worden de betrokkenheid en ontwikkeling te stimuleren. Een aantal Polen heeft een (veel) hogere opleiding dan nodig is voor het primaire werkproces in de kas. Deze medewerkers zijn gemotiveerd om zichzelf verder te ontwikkelen, zo is men van mening in de workshop met midden managers. In de praktijk worden nauwelijks pogingen ondernomen om deze Polen verder te ontwikkelen. Polen hebben wel een sterke hiërarchie, wat op dit moment belemmerend werkt, zo blijkt ook uit gesprekken met experts (Van den Burg/Boon, 2010). Ook dit kan met (slimme) games worden doorbroken. 11 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve e-catalogus, deze archief of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digitale lesmateriaal.

435 Lees publicatie 130Home


You need flash player to view this online publication