3.5 Werken in teams als uitdaging Medewerkers worden momenteel sterk op individuele prestaties afgerekend. Het werken aan een teamprestatie is nog nieuw. Managers en medewerkers zijn enigszins huiverig voor het teamdenken, maar zien hier zeker kansen om de prestaties verder te ontwikkelen, zo blijkt uit de workshops. Managers geven aan dat werkzaamheden al zo ver uitgekauwd zijn dat er geen verhogend effect van een teamprestatie te verwachten is. De individuele kwaliteit van de mix van medewerkers bepaalt waarschijnlijk in hoge mate de teamprestatie, is het beeld dat ontstaat uit de workshop voor managers. Medewerkers zijn bang dat het teamresultaat te veel ten koste gaat van de individuele beloning, zo is de eerste reactie uit de workshop voor medewerkers. Juist het teamdenken brengt nieuwe aspecten in het arbeidsproces die prestatieverhogend kunnen werken. De juiste teamspirit, het proactief geven van instructies en correcties, zelfwerkzaamheid en het mede dragen van ondernemingsdoelstellingen kan bijdragen tot een verbeterd bedrijfsresultaat (Vroemen, 2001). Enkele Massively Multiplayer Online games (MMO’s), en in het bijzonder de Massive Multiplayer Online Role Playing games (MMORPG’s), werken op basis van dit principe en zijn razend populair. De games weten spelers sterk en langdurig te binden. Niet alleen de individuele prestatie in het begin, maar ook de gemeenschappelijke sociale belangen en verantwoordelijkheden spelen een steeds belangrijkere rol en geven meer erkenning in de groep. De discussie over gameverslaving speelt bij dit type games een belangrijke rol wanneer de sociale druk of prestatiedruk te groot wordt (Lemmens, 2007). Het zijn die games waarbij enkele spelers na 72 uur non-stop te hebben gespeeld pas de deur dicht doen. Het zal werkgevers als muziek in de oren klinken, maar de arbeidstijdenwet zal er toch voor zorgen dat de bedrijfsdeur eerder gesloten wordt en dat pauzes regelmatiger genomen gaan worden. Het werken in teams moet een onderdeel worden van de game om een extra prestatieslag te maken ten opzichte van de huidige gangbare werk- wijze (Vroemen, 2001). Medewerkers kunnen eventueel als individu – dat zijn ze gewend – beginnen in een game of zelfs in een team (met sterkere individuele doelstellingen). Om verder te komen, zullen ze met collega’s samen moeten werken en gaat de teamprestatie zwaarder meewegen in het individuele resultaat. Juist die elementen die veelvuldig voorkomen in MMO’s en MMORPG’s kunnen spelers lang aan het gamen houden en op een positieve manier binden aan hun werk. Door de arbeidstijdenwet en verplichte pauzes zijn er restricties voldoende om excessief gamegebruik in de praktijk het hoofd te bieden en zal maarschappelijke acceptatie naar verwachting geen probleem zijn. Ook is gameverslaving hierdoor niet te verwachten. Ook medewerkers uit de workshop zijn na doorvragen gevoelig voor enkele aspecten die wel degelijk kunnen bijdrage aan een hogere teamprestatie en die ingebouwd kunnen worden in de game. Mits het waarderingssysteem aan bepaalde voorwaarden voldoet. Elementen die interessant lijken, zijn: • Het benoemen van een teamcaptain geeft status en verantwoordelijkheidsgevoel en een motor voor teamspirit. Ook andere te benoemen rollen dan teamcaptain kunnen bijdragen tot status, verantwoordelijkheidsgevoel, toenemende sociale contacten en teamspirit. • Het extra waarderen van een ervaren medewerker die werkzaamheden leert aan een nieuwe medewerker kan bijdragen tot een sneller prestatiegroei van de nieuwe medewerker. Wanneer de senior x% punten ontvangt van de prestatieverbetering van de junior, zal hij minder gefocust zijn op zijn eigen prestatie en zal de som van beide medewerkers sneller een optimaal niveau bereiken. • Teamspirit kan ontwikkeld worden, wat de prestaties kan verbeteren door een hogere moraal. • Bonuspunten aan het team kunnen virtueel worden verdiend en worden uitgekeerd in geld of producten. Bij het werken in teams zijn veel aspecten delicaat voor het waarborgen van goed of slecht teamwerk. Aspecten zoals Initiatief tonen, open 9 Pagina 14
Pagina 16Heeft u een onderwijs magazine, emagcreator of e-gebruiksaanwijzingen? Gebruik Online Touch: PDF online bladerbaar publiceren.
435 Lees publicatie 130Home