3.3 Met bonussen werken kan, maar hoeft niet Uit de literatuur, maar ook uit de workshops, blijkt dat andere zaken belangrijker zijn dan meer geld door bonussen (Herzeberg, 1959). Zo werden in de workshops als belangrijker genoemd: zekerheid van werk, onderlinge sociale contacten en een goede werkverhouding met de baas. Dit bleek ook uit de Arbeidsmarktmonitor (Nuland et al, 2009). Ook kan het behalen van een bonus een statusverhogend effect genereren, wat ook een belangrijke menselijke behoefte is (Maslow, 1943). In dat geval appelleert de bonus aan een bepaalde uitdaging (erkenning) die gehaald wordt en die een motiverende prikkel geeft. Het streven naar uitdagend werk, erkenning en verantwoordelijkheid zijn de primaire fundamenten die bijdragen aan een positieve bevrediging (Herzeberg, 1959). Bedrijven die werken met een bonussysteem zijn van mening dat er harder wordt gewerkt als er een financiële bonus in het verschiet ligt. Maar deze bedrijven delen tevens de mening dat ook als er geen hogere bonus te verdienen is, medewerkers toch proberen om bovenaan het lijstje te komen (Bron: workshop). Een bonus koppelen aan de game zal niet doorslaggevend zijn voor het succes van de game en is niet noodzakelijk (Herzeberg, 1959), maar aangezien veel bedrijven op deze wijze werken, is het wel een pré als de mogelijkheid van de functie wordt geboden. Door levels in te voeren, kunnen mogelijk tussenstappen worden gezet alvorens de bonus hoeft te worden uitgekeerd. Op deze wijze ervaart de medewerker vaker een prikkel dan zonder de game het geval zou zijn (Dankers, 2001). Er zijn echter ook ‘traploze’ systemen denkbaar waarbij de bonus vloeiend meegroeit met de prestatie. Via een game kunnen digitale schouderklopjes worden uitgedeeld. 3.4 Stimuleer andere werkzaamheden Uit de interviews met experts en met medewerkers uit de workshop blijkt dat werknemers variatie in werkzaamheden belangrijk en wenselijk vinden. Dit blijkt ook uit de Arbeidsmarktmonitor (Nuland et al, 2009). Werkgevers hebben juist het idee dat werknemers dit niet belangrijk vinden. Uit de Arbeidsmarktmonitor blijkt dat de wens naar afwisseling in het werk hoger scoort dan het oordeel over de actuele werksituatie. Werknemers doen graag andere werkzaamheden die een statusverhogend effect hebben, zolang het niet ten koste gaat van de verworven punten, zo blijkt uit de workshop voor medewerkers. Zo worden werkzaamheden als indraaien en trossnoei bij tomaat gezien als uitdagend vergeleken met het oogsten. Dit geldt echter niet voor iedereen. Er zijn medewerkers in de tomatenteelt die zich liever ontwikkelen in de richting van biologie, of in het klaarzetten van machines en apparatuur voor de volgende dag, of die de kantineverzorging op zich nemen. Medewerkers kiezen vaak ook zelf voor een taak waarin ze goed zijn en die een directe hogere bijdrage kan leveren aan de eigen bonus of rangorde. Voor de continuïteit op langere termijn is het toch belangrijk gebleken te investeren in een allround medewerker. Een allround medewerker is beter inpasbaar voor een optimale benutting van de gevraagde capaciteit en inzetbaarheid, geeft een lager ‘grijs’ verzuim, een hogere motivatie en betrokkenheid, betere arbeidsomstandigheden en een meer evenwichtige arbeidsparticipatie van verschillende doelgroepen (Van de Ven, 2004). Jobrotation wordt door arbeidskundigen, bij kortcyclisch repeterend en geestdodend werk, gezien als noodzakelijk om mentale en lichamelijke klachten te voorkomen op de lange en middellange termijn. De game moet het ontwikkelen in andere werkzaamheden stimuleren. Het ontwikkelen in andere werkzaamheden en vaardigheden draagt bij aan een bredere erkenning en waardering als ze gekoppeld worden aan goed gedrag/ presteren, zo blijkt uit de workshops. Er moet echter wel een zekere keuzevrijheid zijn in de richting waarin een medewerker zich wil profileren/ontwikkelen. De game kan dergelijke afwisseling ook stimuleren door bijvoorbeeld de prestatietoename in een nieuw te verwerven vaardigheid extra te waarderen. 8 Pagina 13

Pagina 15

Scoor meer met een webshop in uw clubmagazines. Velen gingen u voor en publiceerden folders online.

435 Lees publicatie 130Home


You need flash player to view this online publication