3. Resultaat Het resultaat van deze studie ‘Work is gaming’ is opgebouwd uit verschillende onderwerpen die onderdeel uitmaken van een game. De opdracht richt zich op een game ter ondersteuning van het primaire productie proces in de glastuinbouw. Ieder onderwerp bestaat uit een of meerdere alinea’s verantwoording uit literatuur en de workshop, en een of meerdere alinea’s met de gevolgen voor de game. Een verdere uitwerking van de belangrijkste fundamenten uit de literatuur is weergegeven in Bijlage 1. Het workshopresultaat is weergegeven in Bijlage 2. voldoen, zo blijkt uit de workshops. Dit geeft belangrijke duidelijkheid. Het werken naar hogere levels is een uitdaging. Uiteraard worden er wel randvoorwaarden aangegeven. Het systeem moet eerlijk zijn en duidelijk afgebakend, zodat scores goed te vergelijken zijn. De doelstellingen en spelregels moeten eenduidig zijn voor het behalen van hogere levels. Het transparant maken van scores van anderen is geen probleem voor medewerkers. 3.2 Kwaliteit meten is belangrijk Te veel focus op productiviteit kan dan leiden tot een slechte kwaliteit van het product, een beschadigd en een minder productief gewas of een vervuilende machineomgeving. Op termijn vermindert het bedrijfsresultaat en/of faalt het productieproces. Het is belangrijk om niet alleen op productiviteit te scoren (Bron: workshop midden managers). Bij enkele deelnemers uit de workshops wordt er structureel gewerkt met regelmatige subjectieve beoordelingen door lijnmanagers en personeel in andere schakels in het proces. Dit wordt door medewerkers als een acceptabel en goed systeem beschouwd. De terugkoppeling is een stimulans om het beter te doen. De kwaliteit van het geleverde werk moet ook gemeten kunnen worden in de game. Het meten hoeft echter niet objectief vanuit de sorteermachine plaats te vinden, zo blijkt uit de workshops. Ook lijnmanagers of afdelingschefs kunnen cijfers of andersoortige subjectieve beoordelingen geven die werkbaar zijn en worden beleefd als een eerlijk systeem om de kwaliteit te verbeteren. Zeker in gevallen waarbij het meten van de kwaliteit lastig is. 7 3.1 Medewerkers willen scoren Mensen komen in beweging door de behoefte naar veiligheid en zekerheid, sociale contacten om iets samen te bereiken en individuele erkenning om onderscheidend te kunnen zijn (Maslow, 1943). In een werkomgeving willen medewerkers bovenal gezien en erkend worden door collega’s en de leidinggevende als een waardevol iemand die bijdraagt aan het bedrijfsresultaat, zo blijkt ook uit de workshop. De cultuur in een productieomgeving is ook sterk gericht op het halen van een toetsbare norm, en medewerkers willen daarin niet voor verrassingen komen te staan. Kom je onder de norm, dan moet je vrezen voor je baan. Zit je er ver boven, dan word je gezien. In de glastuinbouw is de realiteit vaak hard (Bron: workshop medewerkers). Medewerkers in de glastuinbouw willen graag scoren. Dit zijn ze al gewend door het transparant maken van prestaties uit het werkplek egistratiesysteem. r Medewerkers vinden het prettig om te weten of ze aan de verwachtingen Pagina 12

Pagina 14

Heeft u een lesboek, digi magazine of internet jaarverslagen? Gebruik Online Touch: folder naar een online publicatie omzetten.

435 Lees publicatie 130Home


You need flash player to view this online publication