22 ren, maar gunstig voor de overige maatschappij. Een uitkering voor alleenstaanden is gelijk aan 70% van het minimumloon. Kinderen die eten op school zullen in de toekomst minder uitkeringen ontvangen, wat ten goede komt aan de overige maatschappij. In 2007 had 40% van de mensen met een chronische ziekte of handicap een baan voor minimaal 12 uur in de week. Stel dat het toekomstig inkomen uit 40 jaar arbeid € 136.900 bedraagt13, wanneer uitgegaan wordt van het minimumloon op het moment dat het kind naar de basisschool gaat. Als in plaats van 40% van de mensen met een chronische ziekte of handicap, 41% van hen aan het werk gaat, dan bedragen de baten per jongere € 1.369 over een heel leven. De berekening is gebaseerd op het minimumloon. Bij een grotere toename van de arbeidsparticipatie en/of een gemiddeld hoger loon zijn de baten navenant hoger. Uit Kok e.a. (2006) blijkt dat 15% van het minimumloon naar de belastingen gaat (€ 205). De gemiste uitkering bedraagt 70% van het minimumloon (€ 958). Door een betere gezondheid in de toekomst zullen kinderen bovendien lagere zorgkosten maken, wat kan leiden tot lagere eigen betalingen (eigen risico). In het huidige stelsel is het eigen risico echter zo laag dat de zorgkosten van chronisch zieken dit vrijwel altijd overschrijden. Naar verwachting zal dit in de toekomst geen voordeel opleveren voor de kinderen. 13 Op basis van het huidige bruto minimumloon van € 1.416 per maand (www.szw.nl), 40 arbeidsjaren die aanvangen op 20-jarige leeftijd en een discontovoet van 5,5%. Teruggerekend naar 7-jarige leeftijd van het kind. 4.4 Ouders Als LZK-scholen voor de voeding zorgen tijdens schooltijd, hoeven ouders minder voeding in te kopen. Dit leidt voor ouders tot een besparing op de dagelijkse boodschappen. Verondersteld wordt dat de totale voedingsuitgaven van ouders voor het chronisch zieke kind in het nulalternatief (zelf voor eten zorgen) voor ouders gelijk zijn aan die in het projectalternatief (eten op school). De besparing op de boodschappen is dan gelijk aan de grootte van de ouderbijdrage van 20% van de totale kosten die LZK-scholen maken voor het verzorgen van optimale voeding (over de gehele basisschoolperiode is dit € 1.265). Als de kosten van zelf voor eten zorgen hoger zouden zijn dan de eigen bijdrage voor eten op school, dan zouden ouders er financieel op vooruitgaan. In dat geval zouden ze een hogere eigen bijdrage voor eten op school kunnen betalen. De ervaring van de scholen is dat ouders niet meer kunnen betalen dan de eigen bijdrage van 20%. De ouders hebben voordeel van eten op school omdat het de gezondheid van hun kind bevordert. Paragraaf 3.3 laat zien dat een chronische ziekte van het kind een negatief effect heeft op de kwaliteit van leven van de ouders. Hoe gezonder het kind, hoe beter de kwaliteit van leven. Mogelijk hebben ouders minder ruzie met het kind over het eten. Er is dus minder spanning in het gezin. De betere kwaliteit van leven van ouders is niet gekwantificeerd in de kosten-batenanalyse, maar levert een baat op ter grootte van ‘C’. Pagina 27

Pagina 29

Voor sportbladen, online archief en spaarprogramma zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw reclamefolders.

429 Lees publicatie 124Home


You need flash player to view this online publication