18 3.3 Kwaliteit van leven ouders Ouders van chronisch zieke kinderen hebben vaker psychische problemen die samenhangen met het dagelijks functioneren − zoals angst, eenzaamheid of problemen binnen het gezin − dan ouders van gezonde kinderen (voor een overzicht, zie Hatzmann, 2009). Daarnaast rapporteren ouders van chronisch zieke kinderen een lagere kwaliteit van leven op bijna alle aspecten van hun fysieke, emotionele en sociale functioneren vergeleken met ouders van gezonde kinderen (Hatzmann, 2009). Het risico op een verlaagde kwaliteit van leven is nog groter als de ouders zelf weinig emotionele steun krijgen of chronisch ziek, laagopgeleid of niet in Nederland geboren zijn. Ook blijkt uit het onderzoek van Hatzmann (2009) dat ouders van chronisch zieke kinderen een lager subjectief welbevinden rapporteren dan ouders met gezonde kinderen. Op de vraag ‘Hoe gelukkig bent u met uw leven in het geheel?’ gaven ouders van chronisch zieke kinderen gemiddeld een 7,32 op een schaal van 1 ‘totaal ongelukkig’ tot 10 ‘totaal gelukkig’. Dit gemiddelde week significant af van de 7,83 die ouders van gezonde kinderen hun welbevinden waardeerden. Ook rapporteren ouders van chronisch zieke kinderen een gemiddeld lager huishoudinkomen dan ouders met gezonde kinderen. Het verschil in welbevinden is beschouwd als een verlies in welbevinden en is met behulp van een econometrische berekening uitgedrukt in euro’s. De monetaire waarde van het verlies in subjectief welbevinden is gelijk aan 4.275 euro per maand (Hatzmann, 2009). Deze waarde is berekend door na te gaan wat de trade-off is tussen het effect dat het hebben van een chronisch ziek kind heeft op het subjectieve welbevinden van ouders en het effect dat het huishoudinkomen heeft op het subjectieve welbevinden. Het is goed denkbaar dat het subjectief welbevinden van de ouders van chronisch zieke kinderen wordt verhoogd als LZK-scholen door voeding te verzorgen op school, deels een belangrijke en moeilijke zorgtaak van de ouders overnemen. Ouders zijn gemiddeld 3 tot 5 uur per dag bezig met de medische zorg voor het kind (zie voor bronnen Hatzmann, 2009). Daarnaast geven deze ouders aan per dag gemiddeld ruim een uur bezig te zijn met het voeden van het kind (Wilson e.a., 2005). Bij ouders van gezonde kinderen gaat het om minder dan een half uur per dag. Als LZK-scholen tijdens schooltijd optimale voedingszorg leveren, volstaat over het algemeen een eenvoudige maaltijd thuis (InnovatieNetwerk). Ouders hebben meer vrije tijd omdat ze geen schoollunch voor het kind hoeven te bereiden en omdat het kind ’s avonds mogelijk met een minder complexe en minder arbeidsintensieve maaltijd toe kan. Pagina 23

Pagina 25

Voor boeken, online onderwijs catalogussen en lesboeken zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw uitgaves.

429 Lees publicatie 124Home


You need flash player to view this online publication