3.2 Schoolverzuim en cognitief vermogen Het effect van optimale voeding versus onvoldoende voeding kan zich vertalen in een beter concentratievermogen en minder schoolverzuim. Beide hebben een positief effect op de onderwijsprestaties, wat de kans op het succesvol afronden van een hoger opleidingsniveau verhoogt. Een hoger opleidingsniveau kan in de toekomst leiden tot meer productie. Verzuim 17 Chronisch zieke kinderen zijn minder vaak op school aanwezig vanwege ziekte en medische behandelingen van hun ziekte. Kinderen met een chronische ziekte rapporteren een verminderd schoolfunctioneren of verhoogd schoolverzuim (voor een overzicht, zie Mokkink e.a., 2007). Uit een studie onder Amerikaanse kinderen bleek dat chronisch zieke kinderen drie keer meer dagen ziek in bed doorbrengen en drie keer meer verzuimen dan gezonde kinderen (Newacheck e.a., 1998). Zover bekend is niet onderzocht wat het effect van betere voeding is op het aantal verzuimdagen bij chronisch zieke kinderen. Wel is bekend dat bij 11-jarige gezonde kinderen in Groot-Brittannië een betere schoolmaaltijd leidde tot een significant lager aantal verzuimdagen (Berlot e.a., 2009). Het verzuimpercentage daalde met zo’n 15%. Daarnaast komt uit een Amerikaans onderzoek naar het langetermijneffect van het schoollunchprogramma naar voren dat wanneer kinderen vaker gebruik maken van de schoollunch, dit resulteert in meer jaren school. Een stijging van 10% in het gebruik van schoollunch, leidde tot een stijging van het aantal jaren scholing met 0,365 jaren bij vrouwen en 1 jaar bij mannen (Hinrichs, 2010). Cognitief vermogen Voeding kan effect hebben op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Dit blijkt uit verschillende studies naar ondervoeding en tekorten aan bepaalde micronutriënten in de voeding, zoals ijzer en zink (voor een overzicht, zie Theodore e.a. (2009) en Benton (2007)). Het probleem met veel van deze studies is dat het merendeel is uitgevoerd in ontwikkelingslanden, waar ondervoeding veelvuldig voorkomt. De relatie van voeding op het cognitieve vermogen wordt daardoor vertroebeld door factoren als armoede en infectie. Ondervoeding kan tot zwakzinnigheid leiden bij sommige stofwisselingsstoornissen en/of maligne epilepsie9. Er zijn weinig studies die het verband bekijken tussen IQ en macro nutriënten in de voeding, zoals proteïne en vetten. Een studie in Nieuw-Zeeland vindt dat het eten van meer brood, granen en vis bij kinderen een significant hogere IQ score tot gevolg heeft (Theodore e.a., 2009). Het dagelijks gebruik van margarine leidt tot significant lagere IQ scores, vooral bij kinderen die een te laag gewicht hadden bij geboorte (Theodore e.a., 2009). 9 Zie adhesiebetuiging Nederlandse Vereniging voor Kinderneurologie dd. 9 februari 2010 met betrekking tot CVZ-concept pakketadvies van 14 januari 2010 rondom dieetpreparaten. Pagina 22

Pagina 24

Scoor meer met een web winkel in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

429 Lees publicatie 124Home


You need flash player to view this online publication