INNOVATIEPLATFORM ‘WINNEN MET WATER’ Ook het Innovatieplatform (IP) erkent de noodzaak van innovatie in de watersector. Het platform bestaat uit verschillende sleutelspelers in de kenniseconomie en wordt voorgezeten door minister-president Balkenende. In het actieplan ‘Winnen met Water’ noemt het IP de acties die zij gaat oppakken: • actie 1. Het creëren van experimenteerruimte. Uit zowel de analyses als de diverse consultaties blijkt dat de behoefte aan experimenteerruimte breed wordt gedeeld. Wil Nederland een vooraanstaande rol blijven spelen in de watersector, dan moet de watersector de mogelijkheid hebben om zich te laten zien en om haar ideeën in de praktijk te toetsen. Dit geldt voor zowel de sector deltatechnologie als de sector watertechnologie. • actie 2. Het concreet maken van een of meerdere doorbraakprojecten. Het IP richt zich vooral op zogenoemde doorbraakprojecten met een transsectoraal karakter. Daarnaast biedt het IP in adviserende zin ondersteuning in trajecten van andere koplopers waar het IP zijn mogelijkheden om belemmeringen op te lossen inzet. De tijdshorizon voor de realisatie van concrete doorbraakprojecten is middellang, maar kan uiteenlopen van 2-15 jaar. • actie 3. Het oplossen van generieke belemmeringen. Het IP richt zich op het oplossen van generieke belemmeringen met een duidelijk transsectoraal karakter. Denk aan ‘Risicomijdend gedrag’ en ‘Aanbestedingsprocedures en opdrachtgeverschap’. Tijdsduur is kort, 0-2 jaar. • actie 4. Advisering innovatieprogramma’s andere partijen. Het IP wil advies geven bij een aantal innovatietrajecten. Dit betreft voortvarende innovatietrajecten, die kunnen en of worden opgepakt door andere partijen. Zou het Klimaatpark geen prachtig doorbraakproject zijn? Zouden we daar geen experimenteerruimte voor moeten creëren? En generieke beperkingen voor moeten oplossen? Wij denken van wel! We laten ons graag adviseren door het IP. MAATSCHAPPELIJKE KOSTEN EN BATEN Er zijn inmiddels de nodige studies verricht naar de maatschappelijke baten van (investeringen in) natuur en landschap. De conclusie uit die studies is steevast dezelfde: de economische betekenis van natuurgebieden moet niet onderschat worden en de investeringen verdienen zich uiteindelijk terug in toenemende toeristische bestedingen, een hogere waarde van het onroerend goed, een vermindering van de kosten voor de volksgezondheid, een verbetering van het vestigingsklimaat voor internationale bedrijven en besparing op de kosten van het water- en milieubeheer. Kortom: in een verhoging van het welvaarts- en welzijnsniveau van de samenleving als geheel. Enkele voorbeelden (met dank aan de Vereniging Natuurmonumenten, Factsheet Natura 2000 Nut, Noodzaak & Feiten, versie 30 januari 2008): • onderzoek van de VU te Amsterdam in opdracht van LNV Uit (2006) blijkt dat de Natura 2000-gebieden de Nederlandse economie 4,5 miljard euro per jaar opleveren. • het rapport ‘Geld als Water’ van economisch bureau Uit Triple E (in opdracht van NM) blijkt dat de natuur en het daarbij behorende schoon water voor het gebied, de Oostelijke Vechtplassen ruim 104 miljoen € per jaar oplevert en bijna 107,5 miljoen euro per jaar als er een aantal aanvullende natuur- en watermaatregelen is genomen. • opdracht van de provincie Overijssel is in 2005 berekend In dat de economie van natuur en landschap in Overijssel een omzet heeft van 528 miljoen euro. In totaal gaat het om maar liefst 6.000 arbeidsplaatsen. Tevens zijn er bijvoorbeeld nog de vermeden kosten voor het zuiveren van water van 13,2 miljoen euro (‘Overijssel (kans)rijk in het groen’ door KPMG). • Lars Hein heeft in zijn proefschrift uit 2005 berekend dat het natuurgebied de Wieden 830 euro per ha per jaar oplevert - meer dan twee keer zo veel als de omringende landbouwgrond (Wageningen University dissertation no. 3692). • 1999 is uitgezocht dat de gebieden de Zuid-Veluwe In en Schiermonnikoog van groot belang zijn voor de regionale economie. De Zuid-Veluwe genereerde ca. 217 miljoen gulden per jaar en 1.660 werkzame personen. Schiermonnikoog genereerde ongeveer 23 miljoen gulden per jaar en ongeveer 300 werkzame personen (KPMG, april 1999). • 1998 is een studie verschenen over de In Oostvaardersplassen waarin behalve ‘eenvoudig’ monetariseerbare functies ook is gekeken naar minder eenvoudig en eenduidig te monetariseren maatschappelijke waarde. Dat leverde een waarde op van 610 miljoen 42 Pagina 43

Pagina 45

Voor nieuwsbrieven, online reisgidsen en onderwijs catalogi zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw club bladen.

422 Lees publicatie 117Home


You need flash player to view this online publication