De ontwikkeling van het Klimaatpark is een enorme operatie. Sinds de voltooiing van de Deltawerken zijn we eigenlijk niet meer gewend om op deze schaal na te denken over de inrichting van Nederland. De ruimtelijke ordening lijkt de afgelopen decennia te zijn verzand in complexe regelgeving en stroperige planprocedures. De klimaatdiscussie heeft echter duidelijk gemaakt dat opnieuw structurele ingrepen nodig zijn. Het grote verschil met vroeger is dat er niet één simpel Deltaplan is dat alle problemen oplost. En niet één centrale overheid die dat allemaal voor ons regelt. Water raakt ons allemaal. Met diverse campagnes op radio en tv wordt die boodschap er stevig ingehamerd. Dat betekent ook dat we allemaal ons steentje bij moeten dragen. Daar horen een ander soort plan en een nieuwe uitvoeringsstrategie bij. Flexibel en interactief, maar wel met duidelijke kaders. NIEUWE UITVOERINGSSTRATEGIE We zijn ervan overtuigd dat de benodigde investeringen in het Klimaatpark zich uiteindelijk terugverdienen in een waardevermeerdering van het Groene Hart. Er zijn inmiddels voldoende studies die dit aantonen. En er is een grote investeringsbereidheid bij marktpartijen, als zij daartoe maar de kans krijgen. Daarom pleiten we voor een nieuwe uitvoeringsstrategie, naar het model van het IBA-Emscherpark in het Ruhrgebied in Duitsland. Sleutelfactoren hiervoor zijn: onafhankelijke regie, flexibiliteit in uitvoering, daadkrachtige organisatie en creatieve dynamiek (zie pagina 43). COMMUNICATIE Voor het welslagen van het Klimaatpark is een gerichte communicatiestrategie nodig. Die begint met een breed maatschappelijk en bestuurlijk debat, waaraan niet alleen de traditionele groene organisaties deelnemen, maar ook de grote steden, de Kamers van Koophandel, de recreatieondernemers en vrijdenkers op het gebied van culturele planologie, planeconomie, sociale veranderingsprocessen en gebiedsontwikkeling. Uiteindelijk moet het Klimaatpark gaan leven in de hoofden van alle bewoners, gebruikers en bezoekers van het Groene Hart. Gebiedsmarketing is daarvoor belangrijk, bijvoorbeeld middels kunstopdrachten, prijsvragen, lespakketten voor scholen, een interactieve website, ‘klimaatevenementen’ en artikelen in de pers. 41 EXPERIMENTEERRUIMTE Op korte termijn zouden enkele pilotprojecten gestart kunnen worden. Want praktijkvoorbeelden werken beter dan papieren plannen. Laten we gewoon beginnen! Er zijn genoeg initiatieven die alleen maar een duwtje in de rug nodig hebben. Laten we ‘experimenteerruimte’ creëren om innovatieve ideeën een kans te geven. Bijvoorbeeld door ontwikkelcompetities uit te schrijven of nieuwe uitvoeringscoalities op te zetten. En door planologische beperkingen op te heffen. Natuurlijk moeten er kaders en doelen zijn, maar die moeten de creativiteit stimuleren in plaats van onderdrukken. marktpartijen en maatschappelijke organisaties kunnen een grote rol krijgen in de uitvoering. Maar allereerst hebben we bestuurlijke vaandeldragers nodig. Mensen met lef en visie, die richting willen geven aan het veranderingsproces en niet bang zijn om tegen de gevestigde belangen in te gaan. ORGANISATIESTRUCTUUR We zien het Klimaatpark vooral als een beweging, als een netwerkorganisatie met vele spelers. Toch kan deze beweging niet zonder een professionele uitvoeringsorganisatie. Voor het IBA-Emscherpark was dit een belangrijke succesfactor. Wellicht kan het Programmabureau Groene Hart deze rol vervullen. Daar hoort ook een eigen financieringsstructuur bij, bijvoorbeeld in de vorm van een Klimaatfonds waarin nu nog gescheiden geldstromen worden gebundeld. We zijn ons ervan bewust dat dit raakt aan allerlei organisatorische en wettelijke kaders. Maar we denken dat de klimaatverandering bij uitstek een kans is om deze bestaande kaders te overstijgen en tot een innovatieve aanpak te komen. Nederland kan zich dan pas echt profileren als internationale marktleider op het gebied van water- en deltatechnologie. Pagina 42
Pagina 44Voor tijdschriften, online onderwijscatalogussen en gidsen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw magazines.
422 Lees publicatie 117Home