24 Voedsel voor de stad. Een veldonderzoek (juli 2010) Praktische voorstellen - Extensieve stadslandbouw, met weinig automatisering - Professionele begeleiding - Toegankelijk voor mensen met een beperking - Een zorgboerderij-achtige constructie - Werkplekken voor elk niveau, met name voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt - Direct contact tussen werknemer en klant - Teambuilding - Opleidingen voor ieder niveau 8.3.2 Een werkplek voor allochtonen De stakeholders definiëren specifieke groepen met afstand tot de maatschappij: bijvoorbeeld moslima’s. Voor hen geldt veelal hetzelfde als voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in het algemeen. Zij komen te vaak de deur niet uit en spreken slecht Nederlands. Moslima’s die wel werken, doen dat vaak in productiebedrijven, waar vooral allochtonen werken. Om hen meer te betrekken bij onze samenleving, maar ook om hun kwaliteiten (in het algemeen, maar ook omdat juist zij in hun land van herkomst vaak nog zelf direct betrokken zijn geweest bij voedselproductie) beter te benutten, zouden er werkplekken, gecombineerd met taallessen en kinderopvang geboden moeten worden. Gebedsruimtes mogen niet ontbreken. Daarbij zou het wel eens zo kunnen zijn, dat juist mensen van allochtone komaf met agrarische kennis de stadsboeren van de toekomst worden. Binnen het traditionele agrarische systeem komen ze er lastig tussen (onder andere door overgang van boerenbedrijven van vader op zoon), maar een context als de stad biedt hen nieuwe mogelijkheden. Praktische voorstellen - Taallessen voor allochtonen, specifiek moslima’s - Gebedsruimtes - Kinderopvang - Producten die elke bevolkingsgroep aanspreken - Werkplekken voor iedere cultuur - De mogelijkheid om parttime te werken 8.3.3 Bijscholing Een andere groep die aandacht krijgt, wordt gevormd door de jongeren, met name de drop-outs. Om te voorkomen dat zij in de bijstand of criminaliteit belanden, moeten ze bijgeschoold worden, bijvoorbeeld door een leer-werktraject. Een vakschool voor tuinders of horeca biedt kansen. Zie het hoofdstuk Educatie (p. 15). Handwerk versus ....... ....... automatisering Pagina 23

Pagina 25

Interactieve digi-magazine, deze club blad of presentatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van internet onderwijsmagazines.

421 Lees publicatie 116Home


You need flash player to view this online publication