12 Voedsel voor de stad. Een veldonderzoek (juli 2010) 3.3 Sociale cohesie en voedselproductie Iedereen moet eten; voedsel is een primaire behoefte. Eten is daarnaast een uiting van culturele identiteit en een belangrijke drager van sociaal verkeer; van productie tot handel en consumptie. Dat maakt voedsel tot een ideaal bindmiddel tussen groepen die van elkaar vervreemd (dreigen te) raken. Niet alleen aan tafel, maar ook op straat, in winkels, of op de werkplek. Bevolkingsgroepen met een niet-Nederlandse achtergrond behoren vaak tot de sociaal zwakkere groepen van de stad. Omdat juist in deze culturen eten vaak een belangrijk rol speelt, is het een toegankelijk middel om hen te activeren om mee te doen. Dat biedt aanknopingspunten voor een voedselproducerend systeem. Om de sociale cohesie te versterken, kan het voedselproducerend systeem vijf verschillende functies vervullen. 3.3.1 Een plek om trots op te zijn Een ‘echt’ Haags product is iets waar we trots op kunnen zijn, denk maar aan de voetbalclub ADO Den Haag. Samen trots zijn zorgt voor verbinding. Maar waar herken je een écht Haags product aan? Is alles wat in Den Haag gemaakt wordt automatisch ‘een Haags product’? Het voedselproducerend systeem moet overwegen om iets te produceren wat in die vorm nog niet zo veel voorkomt. En wanneer ben je trots? Als iets een hele hoge kwaliteit heeft of zich onderscheidt van andere producten. Een voorbeeld is het Culemborgse groentepakket, of de lokale bierbrouwer in Scheveningen die alleen voor consumptie in het eigen café produceert. Ook de structuurvisie ‘Wereldstad aan zee’ biedt kansen, bijvoorbeeld door de visproductie uit te bouwen. 3.3.2 Een ontmoetingsplek voor consumenten Consumenten doen hun boodschappen graag dichtbij, betalen een zo laag mogelijke prijs, en kopen het liefst alles in één keer. Gemak en prijs zijn de eerste criteria, want voedsel is een ‘convenience good’. Het voedselproducerend systeem zal dus een open uitstraling moeten hebben en een in-house afzetpunt, een winkel. In deze winkel dienen producten aangeboden te worden waar iedere cultuur zich thuis bij kan voelen, van tropische groenten tot halal vleesproducten, tegen een zo laag mogelijke prijs, zowel in euro’s als inspanning. Biedt daarnaast versnaperingen aan, zodat ook toevallige voorbijgangers, bijvoorbeeld jongeren, even binnen stappen. Outlets op andere plaatsen in de stad kunnen dezelfde functie vervullen. Praktische voorstellen - Een gemakkelijk bereikbare locatie, binnen de tramlijnen - Een in-house afzetpunt - Meerdere afzetpunten - Een in-house recreatiepunt, bijvoorbeeld horeca of klimmuur - Het voedselproducerend systeem combineren met bestaande afzetpunten, zoals de Haagse markt - Verzorg voorlichting bij de afzetpunten - Biedt producten waar elke cultuur zich thuis bij kan voelen, even divers als de doelgroep - Biedt producten tegen een lage prijs - Biedt kleine versnaperingen, voor impulsaankopen, waardoor voorbijgangers ook even binnen stappen 3.3.3 Een plek om samen te werken Zie het hoofdstuk Werkgelegenheid (p. 21). Praktische voorstellen - Produceer een product dat zich onderscheidt van het huidige aanbod - Draag het product uit als écht Haags, écht lokaal, d.m.v. marketing - Produceer verantwoord en hoge kwaliteit - Gebruik de ‘unique selling points’ van Den Haag (internationaal, aan zee) en verwerk die in het voedselproducerend systeem - Maak een laagdrempelig product, waar iedereen zich thuis bij voelt en dat geen weerstand oproept - Een in-house recreatiepunt, bijvoorbeeld horeca of klimmuur Pagina 11

Pagina 13

Scoor meer met een webshop in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden spaarprogramma online.

421 Lees publicatie 116Home


You need flash player to view this online publication