Conceptwijzer Juli 2010 Kris Ruijgrok (22) ‘Het lukt uitstekend om iBanana zelf te dragen. We hebben echt totaal geen behoefte aan inhoudelijke inmenging van andere ‘volwassen’ partijen. Laat ons maar lekker onze gang gaan. We zitten vol met plannen en ideeën.’ kaartjes aan fietsen met de tekst: past jouw kont hier straks ook nog op! Terugblik iBanana komt voort uit het project ‘debatteren met stickers’ van InnovatieNetwerk. Het plan indertijd was om jongeren aan de hand van informatie op de etiketten op producten direct met voedselfabrikanten in discussie te laten treden. Het zou vooral om producten in de supermarkten gaan. Doel van dat project was om jongeren kritisch te laten kijken naar voeding en marketingtechnieken door bijvoorbeeld een stickeractie te organiseren in een supermarkt (die hiervoor vanzelfsprekend toestemming heeft gegeven). Diverse malen is een groep ‘Angry Young Consumers’ winkels binnengegaan om op producten waarvan ze de informatie onduidelijk of onwaar vonden een sticker met daarop de tekst ‘retour afzender’ te plakken. De website van ‘The Angry Young Consumers’ zou het discussieforum worden voor zowel jonge consumenten als fabrikanten. Het probleem was echter: jongeren lezen geen etiketten. InnovatieNetwerk concludeerde dat jongeren zich eerst op hun eigen manier een mening moeten kunnen vormen. Zo werd het oorspronkelijke idee aangepast. Vanaf zomer 2008 heeft InnovatieNetwerk een groep jongeren begeleid met het opzetten van iBanana. In december 2008 hebben de jongeren tijdens een presentatie van hun eerste bevindingen laten zien dat eten in het leven van jongeren wel een grote rol speelt. In 2009 werd iBanana een stichting en werd de website gelanceerd. In 2010 droeg InnovatieNetwerk het initiatief helemaal over aan de jongeren. De vrienden InnovatieNetwerk heeft iBanana tot 2010 gefinancierd. Tevens heeft InnovatieNetwerk geholpen bij het opzetten van de eerste ‘vrienden van iBanana’: het ministerie van LNV en het NIGZ. Als toekomstige generatie zijn jongeren immers een belangrijke doelgroep voor de overheid, instellingen en bedrijven. Xander Beks Pagina 2

Pagina 4

Heeft u een brochure, z-mags of internet brochures? Gebruik Online Touch: mailing digitaal uitgeven.

420 Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication