Conceptwijzer Juli 2010 van LNV zegt: ‘De manier waarop iBanana aansluiting zoekt bij jongeren, spreekt ons erg aan. Het brengt ons op hele nieuwe ideeën waar we nooit aan Bilal Lakhloufi (17) ‘Ik hou van eten. Het gaat me dan vooral om lekker eten. Op zich was ik me nooit zo bewust van voeding. Maar nu wel meer. Ik zit bij iBanana omdat ik iets voor de maatschappij wil doen. Wat me opvalt is dat wij wel een totaal andere mening over eten hebben dan die zakelijke mensen met hun grafieken. Het zijn echt twee werelden. Als ik ergens loop en een product zie waar we iets mee kunnen bij iBanana, geef ik het meteen door aan de rest van het team. Als je jongeren wilt bereiken, moet je overdrijven. Met vooral ook schokkend beeldmateriaal: ohhh dit is vies. Dan hebben we ze al bereikt, want dan hebben ze toch mooi maar gekeken.’ Vivian Gerretsen (15) ‘Het leuke van iBanana vind ik dat het door en voor jongeren is. Ik hou er van om me creatief te uiten via filmpjes en teksten om zo andere jongeren bewust te maken van wat voedsel met je doet. Een van de leukste dingen vind ik het doen van straatinterviews. Jongeren zeggen dan opeens dingen die je helemaal niet verwacht. Ik ben op die manier heel veel te weten gekomen. Ik wist helemaal niet dat veel jongeren minstens een keer per week een hamburger eten. Zelf ben ik geen standaard jongere. Ik eet namelijk gezond. Ik neem gewoon iets mee van thuis, dan hoef ik geen broodje kroket te kopen. Verder moet je eten vooral veel aan jongeren zelf overlaten. Vooral niet dat de ouderen gaan zeggen hoe het moet. Dan gaat het wel goed.’ gedacht hebben en waar onze beleidsmedewerkers mee aan de slag kunnen.’ Hij verwijst naar posters met onorthodoxe beelden, of rauwe teksten die iBanana gebruikt. Daar leert het ministerie van. ‘De gemiddelde ambtenaar is wat ouder, blank en hoog opgeleid in tegenstelling tot de gemêleerde samenstelling van de jeugd.’ Via het project hebben ambtenaren niet alleen direct contact met jongeren omdat iBanana-ers zelf uit de doelgroep komen. iBanana is ook gesprekpartner zodat ambtenaren kennis opdoen waarmee ze andere groepen jongeren kunnen bereiken. Engelien Dijkstra van het NIGZ werkt met iBanana samen voor een groot pro- ject: de leefstijldag voor vmbo-leerlingen. Het NIGZ organiseert deze dag over voeding en bewegen samen met GlaxoSmithKline op 43 scholen. Dijkstra spreekt met iBanana om goede input voor die dagen te krijgen. Bovendien gaan de jongeren van iBanana zelf ook mee om mee te werken aan de leefstijldagen. ‘Ze hebben hele goede ideeën, veel enthousiasme en inzicht in de doelgroep,’ zegt Dijkstra over iBanana. Ze heeft geleerd dat een organisatie als NIGZ niet alles moet gaan bedenken voor jongeren. ‘We weten dat jongeren eten wel belangrijk vinden. Maar ze willen vooral dat het lekker, makkelijk en niet duur is. Jongeren weten het wel als iets niet gezond is, maar dat kan ze niet boeien. Toch proberen wij hen te overtuigen dat het beter is gezond te eten.’ zich geen invloed, stelt bestuurslid Kris Ruijgrok. ‘Onze autonomie is heel groot. Inhoudelijk gezien is er niemand die ons ‘stuurt’. Deze partijen geven we eens in de zoveel tijd een update over wat we allemaal doen. Dit is niet ter controle, maar meer om ze een beetje op de hoogte te houden van onze activiteiten.’ Wanneer is iBanana een succes? Kris Ruijgrok: ‘Wanneer wij veel jongeren kunnen bereiken en een impact hebben op de manier waarop zij met voeding omgaan. Op de lange termijn hopen wij jongeren bewuster te maken van voeding. Wij pinnen ons niet vast op aantallen jongeren, maar wij hopen komend jaar in de Randstad onder veel jongeren een bekende naam te zijn. Onze website moet een aantrekkelijk platform voor jongeren worden waar zij kunnen lachen om dikke mensen, smerige foto’s kunnen zien maar ook kunnen debatteren over een onderwerp als anorexia.’ Financiering Het ministerie van LNV en NIGZ financieren op dit moment iBanana. Ze betalen de kantoorkosten, salarissen en projectkosten. Daarmee verwerven ze Pagina 3

Pagina 1

Scoor meer met een web winkel in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden reisgidsen online.

420 Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication