Conceptwijzer Juli 2010 altijd zijn boterhammen. ‘Meestal at ik ze ook op,’ zegt Sef, die toch ook een hele serieuze kant blijkt te hebben. En ja, hij moest altijd zijn bord leegeten. ‘Ik moest een beetje witlof en spinazie proberen. Ik at snel de dingen op die ik niet zo lekker vond en bewaarde het lekkerste voor het laatst.’ Hij is blij dat zijn ouders echt aandacht besteedden aan voeding. Hij doet het nu zelf ook. Sef vindt het belangrijk dat eten lekker en goed is. Ook tijdens tournees. ‘Ik hou erg van vis, en eet graag groente. Dat is uiteindelijk veel lekkerder dan patat en kroketten.’ Maar wat was nou het meest ranzige dat Sef ooit heeft gegeten, willen de jongeren weten. De rapper denkt even na: ‘Een bruine curry in een soort McDonalds in Japan.’ Daarna is er een foto-opportunity. De scholieren groeperen zich om Sef. De groepsfoto zal, net als het filmpje dat ze van het interview hebben gemaakt, op de iBanana-site komen te staan. en programma’s – niet werken. InnovatieNetwerk realiseerde zich dat het anders moest: geef de jeugd het vertrouwen en de ruimte om het heft in handen te nemen. iBanana is een uniek project van, voor en door jongeren. Het wordt op dagelijkse basis gerund door een team van twintigers, die zich op hun beurt inzetten voor middelbare scholieren. ‘iBanana moest er komen omdat volwassenen veel te veel over jongeren en voeding praten zonder ook maar iets over hun wereld te weten,’ zegt Kris Ruijgrok (22), het langstzittende bestuurslid van iBanana. ‘Deze onwetendheid heeft ons enorm gestoord.’ Hij wijst erop dat volwassenen wel proberen om jongeren warm te laten lopen voor thema’s als duurzaamheid, keurmerken en de kritische consument, maar dat de meesten dit totaal geen interessante onderwerpen vinden. Voeding is een moeilijk onderwerp om over te praten, hoewel de schoolkantine een leveren aan de ontwikkeling van jonge kritische consumenten. iBanana wil jongeren prikkelen om zich te verbinden met het onderwerp voeding en met elkaar in dialoog te gaan. ‘Wij hopen uiteindelijk jongeren ietsjes bewuster te maken van wat ze eten. Maar eerst proberen wij zoveel mogelijk jongeren überhaupt te bereiken. Dit doen wij door jongeren zelf leuke filmpjes te laten maken, stukjes te laten schrijven en Waarom iBanana? Jongeren zijn een belangrijke doelgroep voor het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) als het gaat om zaken als voeding en eetpatronen. Zij zijn de koks, natuurbeheerders, groenteboeren, boswachters, varkenshouders en consumenten van de toekomst. Maar hoe die jongeren te bereiken? Organisaties merken dat de gebruikelijke weg via activiteiten vóór jongeren - zoals lespakketten, brochures, geliefd onderwerp blijkt te zijn. Kris Ruijgrok: ‘Wij laten middelbare scholieren zelf bedenken hoe zij andere leeftijdsgenoten het beste kunnen benaderen met een ‘saai’ onderwerp als voeding.’ Jongerenplatform iBanana heeft de ambitie hét jongerenplatform over voeding te worden. Het doel van het platform is een bijdrage te acties te laten uitvoeren over interessante thema’s zoals dik/dun, anorexia, gezond/ongezond en fastfood.’ Een centrale rol in het project speelt www.ibanana.nl met daarop humoristische, absurde en shockerende foto’s en filmpjes. Op de site worden jongeren uit het hele land uitgedaagd hun mening te geven over alles wat met eten te maken heeft. Ze kunnen meedoen door ook zelf berichten, foto’s en filmpjes te plaatsen en met elkaar in discussie te gaan. Daarnaast praat iBanana op straat, scholen en in sportclubs met jongeren over voeding. Door deze aanpak heeft iBanana alles in zich om inzicht te verschaffen in de wereld van jongeren uit uiteenlopende sociaal-economische milieus. Het vaste team van iBanana heeft inmiddels in Amsterdam een pool van middelbare scholieren, met wie ze eens in de twee weken bijeenkomen voor een vergadering en activiteiten organiseren. Rond kerstmis hingen ze bijvoorbeeld Pagina 1

Pagina 3

Interactieve internet whitepaper, deze vaktijdschrift of spaarprogramma is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van online uitgaves.

420 Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication