18 Kinderen zijn in de loop van de tijd ongezonder gaan eten: • 5 -10% van de kinderen van 4-12 jaar ontbijt niet elke dag, • Minder dan de helft van de kinderen eet elke dag groente of fruit, • 20% van de kinderen eet 5x of meer een tussendoortje, • 45 % snoept meerdere keren op een dag, • Er wordt meer frisdrank gedronken, • 27 % van de jongeren vindt zijn of haar eetgedrag ongezond; 34% heeft daar ook problemen mee. Basisscholen algemeen Langs allerlei wegen wordt geprobeerd om de voeding van de schoolgaande jeugd op een gunstige manier te beïnvloeden (bijvoorbeeld met programma’s gestimuleerd door de overheid, zoals ‘Schoolgruiten’ of ‘Lekker fit!’). Deze programma’s worden via de basisscholen uitgerold. Er is nog niet veel bekend over de effecten van deze programma’s aan de (gezondere) voedingsinname van kinderen. In het project ‘Schoolgruiten’ (www.schoolgruiten.nl) is aangetoond dat alle deelnemende kinderen meer groente en fruit gingen consumeren, en tevens dat dit verbruikseffect groter was bij niet-Nederlandse kinderen dan bij Nederlandse kinderen (zie Literatuurlijst, bron 33,34). In het buitenland is meer ervaring opgedaan met voedingsinterventie op scholen. De Verenigde Staten bijvoorbeeld hebben een lange traditie met het ‘School Breakfast Program’ en het ‘School Lunch Program’. Amerikaanse kinderen gebruiken in het algemeen maaltijden die te veel (verzadigd) vet en te veel zout bevatten. Deelname aan een schoolvoedingsprogramma leidde tot significante verbeteringen in de samenstelling van de maaltijden (zie Literatuurlijst, bron 35). Kinderen die meededen aan de schoolvoedingsprogramma’s gebruikten vaker groente en fruit, volkoren producten en magere melkproducten (zie Literatuurlijst, bron 36). Ander Amerikaans onderzoek laat zien dat deelname aan een schoolvoedingsprogramma op de basisschool leidde tot een betere bloeddruk en een gezonder gewicht bij de deelnemende kinderen (zie Literatuurlijst, bron 37). Ten slotte heeft Amerikaans onderzoek aangetoond dat het geven van gezonde voeding aan kinderen tevens zou kunnen leiden tot een gezonder voedingspatroon in de thuissituatie en een afname van conflicten tijdens het eten tijdens de maaltijden thuis (zie Literatuurlijst, bron 38). In het Verenigd Koninkrijk zijn tussen 2001 en 2009 nieuwe standaarden gedefinieerd waaraan schoolmaaltijden moeten voldoen. Het is nog te kort om te kunnen evalueren of deze maaltijden ook bijdragen aan een gezondere leefstijl van de kinderen en het terugdringen van overgewicht (zie Literatuurlijst, bron 39). In een Engelse studie is het verschil onderzocht tussen van huis meegenomen lunches en schoollunches. De schoolunches bevatten de helft van de hoeveelheid l suiker, vet en zout in vergelijk met de meegebrachte lunches (zie Literatuurlijst, bron 40). Scholen voor kinderen met een sociaal-economische achterstand Recent is een uitgebreide review verschenen waarin de gebundelde effecten van schoolmaaltijden worden beschreven voor kinderen met Pagina 23

Pagina 25

Voor vaktijdschriften, online PDF-en en vakbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw catalogi.

419 Lees publicatie 114Home


You need flash player to view this online publication