5. Voeding op andere scholen dan LZK-scholen 17 In het kort De voeding van gezonde Nederlandse kinderen is kwalitatief on oldoende en voldoet niet aan de daarvoor geldende richtlijnen. v Voedingsinterventies op scholen verbeteren de kwaliteit van de voeding. Verschillende studies naar het effect van het verstrekken van maaltijden op scholen met kinderen met een sociaal-economische achterstand tonen dat dit een positief effect heeft op verschillende medische en mentale prestatie-indicatoren. Dit rechtvaardigt voedingsinterventies op LZK-scholen. Voor kinderen op deze scholen is een optimale voeding op maat nog belangrijker dan voor gezonde kinderen, omdat het het ziekteverloop gunstig beïnvloedt en zo complicaties op korte en lange termijn kan voorkomen. Zoals in de voorgaande hoofdstukken is besproken, is voeding een onmisbaar onderdeel van de behandeling van kinderen met een langdurige aandoening. De juiste voeding kan het verloop van de aandoening gunstig beïnvloeden en complicaties op de lange termijn helpen voorkomen. Continue aandacht (24 uur per dag) is van belang, om ondervoeding en verstoringen van de stofwisseling te voorkomen (zie Hoofdstuk 2). Daarnaast hebben kinderen met een langdurige aandoening andere voedingsbehoeften dan gezonde kinderen. Dat maakt het verzorgen van goede voeding extra gecompliceerd. Voedingspatroon van gezonde Nederlandse kinderen De voeding van gezonde Nederlandse kinderen is kwalitatief onvol doende en voldoet niet aan de daarvoor geldende richtlijnen. Goed eten is voor gezonde kinderen al niet eenvoudig, laat staan voor kinderen met een chronische aandoening. Nederlandse kinderen eten in het algemeen te weinig groenten, fruit en vezelrijke voedingsmiddelen. Bovendien eten ze te weinig onverzadigde vetzuren (zie Literatuurlijst, bron 31,32). Pagina 22
Pagina 24Interactieve erapport, deze maandblad of gids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van digi catalogussen.
419 Lees publicatie 114Home