En tenslotte is er het vraagstuk van doorontwikkeling en verspreiding, zoals reeds in hoofdstuk 4 aangehaald. Voor een daadwerkelijke maatschappelijke impact van vele grensverleggende concepten is het cruciaal dat het niet bij een pilot blijft. Het was tot op heden niet de primaire taak en verantwoordelijkheid van InnovatieNetwerk om hiervoor zorg te dragen. Maar het is veelal in deze fase van dooront­ wikkeling en verspreiding dat belemmerende factoren in de omgeving van een concept echt overwonnen dienen te worden. 49 5.5 Publicaties en publiciteit Naast het directe conceptgerichte werk, zorgt InnovatieNetwerk ook voor brede publiciteit rond de concepten. Door middel van lezingen, deelname aan workshops en diverse soorten van eigen uitgaven (in de periode 2006-2009: 204 eigen uitgaven) werkt InnovatieNetwerk aan het verder uitdragen van het gedachtegoed achter de concepten (zie tabel 5.1). Daarmee vervult het een functie in de informatievoorzie­ ning voor een breder publiek, wat een mobiliserende werking kan hebben. Met deze publicaties kan InnovatieNetwerk een rol spelen in het maatschappelijke en politieke debat ten einde meer ruimte te krijgen voor het in de praktijk brengen van de concepten en de beoogde doorbraken waar deze voor staan. Medium rapporten Films/filmpresentaties Voortgangsrapportages/conceptwijzers Persberichten Totaal Aantal lezingen Aantal 138 22 60 21 241 314 Tabel 5.1: Eigen Publicaties en lezingen tot 2010. Aandacht in de media Interessant in dit verband is om te zien of het werk en de publicaties worden opgepikt door diverse andere media. En dat is zeker gebeurd. In de periode 2006-2009 zijn 2487 artikelen in diverse bladen verschenen. Het feit dat de media veel aandacht aan ons werk heeft besteed, is te beschouwen als een teken dat men het werk van InnovatieNetwerk maatschappelijk van betekenis acht. Analoog aan de praktijk binnen LNV is eenmalig een media-impact­ meting uitgevoerd, welke is opgenomen in bijlage 7. In 2009 is de meest media-aandacht gegaan naar villa Flora/Bouwen met Groen en Glas, Smaaklessen Agrocentrum en Tijdelijke Natuur. Het aantal artikelen over een concept is uiteraard beperkter van omvang dan bij politiek hete onderwerpen. Uit de meting blijkt ook dat via de media vooral de mensen worden bereikt (via branchebladen en regionale kranten) voor wie de concepten relevant zijn. Dat sluit aan bij de belangrijkste doelstelling van onze communicatie: communicatie moet vooral bijdragen aan het in de praktijk doen komen van grens­ verleggende innovaties. Pagina 60

Pagina 62

Voor catalogussen, online weekbladen en mailings zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw edities.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication