50 5.6 Intern leren, leren in netwerken en leren met andere innovatiegerichte organisaties Intern leren Dit leerproces richtte zich vooral op de verschillende werkwijzen van de projectleiders van InnovatieNetwerk. In de eerste periode en aan het begin van de tweede periode van InnovatieNetwerk zijn die door externen/onderzoekers in kaart gebracht en heeft men daarop gereflec­ teerd15. Doel was om op deze wijze het leerproces binnen de staf aan te jagen en te versterken en om mogelijk nieuwe wegen in de wijze van aanpak te bewandelen. Deze leertrajecten hebben het leerproces binnen de staf zeker versterkt: ervaringen zijn gedeeld en buitenstaan­ ders hebben over de aanpak meegedacht. Aan de andere kant zijn de onderzoekers er uiteindelijk onvoldoende in geslaagd de praktijk van InnovatieNetwerk zodanig te beschrijven dat het voldoende aansloot bij de beelden die de projectleiders daar zelf over hadden. Ook spraken de aanbevelingen te weinig aan16. Op grond van deze ervaringen is het interne leerproces veel eenvoudiger en pragmatischer ingericht. De wekelijkse themastaf is het moment geworden waar de staf met elkaar praat over de inhoud en de aanpak van een concept. Hiermee is het leren veel meer een integraal onderdeel van het interne werkproces geworden. Leren met andere innovatiegerichte organisaties Door het documenteren van de aanpakvormen ontstond de mogelijk­ heid om de ervaringen met anderen te delen. De netwerkdagen die met het Competentie Centrum voor Transities (CCT) vijf achtereen­ volgende jaren zijn georganiseerd, gaven daartoe expliciet aanleiding. In de voorbereiding van deze dagen, werden voorbeelden van de werkwijzen van InnovatieNetwerk op een journalistieke wijze gedocumenteerd17. Op initiatief van CCT heeft InnovatieNetwerk ook meegewerkt aan het in kaart brengen van competenties voor innovatie (transitie) professionals. Ook hier wordt dankbaar gebruikt gemaakt van de voorbeelden en beschreven werkwijzen van InnovatieNetwerk. Werken in en met netwerken: een interactief leerproces Zoals in paragraaf 5.1 beschreven werken de projectleiders van InnovatieNetwerk altijd in en met netwerken van partijen. Die partij­ en denken en werken mee aan het versterken van het grensverleggende idee of concept, over de mogelijkheden voor de realisatie van een eerste pilot, over het creëren van een geschikte context, etc. In deze netwerken is in feite sprake van een voortdurend interactief leerproces, zonder dat de projectleiders dit als zodanig benoemen. Maar het is wel een cruciaal leerproces voor de verdere ontwik eling en realisatie van k een grensverleggend concept. 15 Zie noot 12. 16 Arienne van Staveren en Gertjan Fonk hebben de ervaringen met deze interne leerjaartrajecten beschreven in het boek Smid en Rouwette ‘Ruimte maken voor de onderzoekende professionaliteit’. 17 Leren over grensverleggend vernieuwen, InnovatieNetwerk (2004), Transitiesuccessen, CCT (2007), ‘Grensverleggend Vernieuwen: weerbarstige praktijken’ CCT (2008). Pagina 61

Pagina 63

Heeft u een studiegids, page gangster of e-weekbladen? Gebruik Online Touch: lesmateriaal van papier naar digitaal converteren.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication