48 doorontwikkeling en verspreiding van een concept. Kennis over bestaand beleid, wet- en regelgeving en financiële instrumen en is voor t dit werk onmisbaar. d) etwerkers N Voor innovatie is een netwerkbenadering, liefst met partijen uit diverse domeinen, heel belangrijk. Netwerken kunnen nodig zijn om nieuwe ideeën te genereren, maar ook om nieuwe concepten in de praktijk te brengen. Een projectleider moet een speciale antenne hebben om mensen op het goede moment in het proces te betrekken die op verschilende manieren mee willen denken en doen. l 5.4 Grensverleggend innoveren: ook een worsteling Grensverleggend innoveren gaat veelal niet van een leien dakje. Er gaat ook genoeg fout (waar we van proberen te leren) en beslissingen over de aanpak zijn lang niet altijd zondermeer eenduidig. De inspiratie begint in veel gevallen bij een nog vaag idee dat verschil­ lende bronnen kan hebben. Het vage idee wordt verder uitgewerkt en er worden partners gezocht om tot een uitwerking te komen. Soms moet na een tijd de conclusie zijn dat het idee weliswaar veelbelovend was, maar dat niet tot een stevig grensverleggend concept gekomen kan worden. Een van de kernkwaliteiten van InnovatieNetwerk is het verzamelen van de juiste mensen rondom een concept. Dat neemt niet weg dat dat toch wel eens mis gaat. De interactie met en aansturing van partners/ opdrachtnemers blijft een lastig proces, zeker daar waar men nog in een creatief zoekproces zit. Soms blijkt ook dat een verdere uitwerking weliswaar lukt, maar dat het concept uiteindelijk onvoldoende grensverleggend blijkt (voor­ beeld: Eendenkroos). Of dat anderen met een gelijksoortig concept bezig zijn of het gedachtegoed achter een concept reeds praktijk wordt (voorbeeld: Rijke Delta). Dan is het zaak daar tijdig conclusies uit te trekken. Dat is niet altijd gemakkelijk. Tenslotte kan er soms een stevig concept liggen, dat economisch niet rond te krijgen is (voor­ beeld: Susteïne). Overigens is wel denkbaar dat door veranderende economische omstandigheden of nieuwe technologische ontwikkelin­ gen zo’n concept opeens wel haalbaar wordt. Een voortdurend terugkerende vraag is: hoe lang blijft InnovatieNetwerk aan concepten trekken om ze in de praktijk te krijgen? Het Agrocentrum is daar het meest sprekende voorbeeld van. In 2001 gepresenteerd en eigenlijk nog steeds niet van onze agenda. Steeds weer als we op het punt staan om ermee te stoppen, gebeurt er iets in de omgeving wat toch weer nieuwe kansen biedt. Maar punt blijft: beginnen is gemakkeijker dan ophouden. l Pagina 59

Pagina 61

Scoor meer met een webshop in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs magazines online.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication