(b.v. Bouwen met Groen en Glas en Nieuwe Nuts), Verkeer&Waterstaat (Nieuwe Rivieren, Tijdelijke bestemmen) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Samen Goed Eten). 47 Een mix van ingeschakelde mensen Een belangrijke ‘ kunst’ in ons werk is het inschakelen van de goede mensen. Mensen die open staan voor vernieuwing en die daarover mee willen denken en doen, mensen die kansen zien. Mensen met verschillende kennis en netwerken, binnen maar zeker ook buiten de reguliere kennisinfrastructuur. Sterke focus op realisatie De doelstelling om uiteindelijk tot realisatie in de praktijk te komen bepaalt in sterke mate de dynamiek in de organisatie. De bevrediging zit niet primair in een rapport, maar in het laten zien in de praktijk dat het anders kan. 5.3 C ompetenties projectleiders InnovatieNetwerk Om als netwerkorganisatie grensverleggende vernieuwingen tot stand te brengen, is bepaalde kennis en zijn bepaalde vaardigheiden en persoon­ lijke eigenschappen nodig. Er zijn er veel te noemen (zie bijvoorbeeld de uitgave van CCT ‘Competentieprofiel van transitieprofessionals’ (2008)). Voor de projectleiders van InnovatieNetwerk springen de volgende competenties en persoonlijke eigenschappen er uit. a) Hardnekkig en eigenwijs Projectleiders binnen InnovatieNetwerk hebben een sterk geloof in de dingen waar ze mee bezig zijn. Dat betekent ook dat ze tamelijk vast­ houdend (en gepast eigenwijs) zijn om concepten in de praktijk te krijgen. Dit roept bij andere partijen wel eens irritatie op, maar is absoluut noodzakelijk om tot realisatie te komen. b) edegen kennis over domeinen en over bestaande systemen G – niet alleen procesmanagers De projectleiders van InnovatieNetwerk hebben over het algemeen een gedegen en brede kennis over de domeinen waarin ze actief zijn. De combinatie met kennis over processen maakt dat zij hardnekkige vraagstukken goed weten te signaleren en te analyseren en diverse partijen in een op maat gesneden proces weet te betrekken. c) Ondernemend ingesteld (met lef) De oriëntatie op het realiseren van een pilot vraagt om een onderne­ mende opstelling. Men voelt zich bijna persoonlijk mede ‘eigenaar’ van een concept en wil het vanuit dat gevoel heel graag in de praktijk brengen. Verder leidt de ondernemende instelling niet alleen tot een gerichtheid op de financieel-economische haalbaarheid, maar ook op het creëren van een geschikte context. Dat wil zeggen: het werken aan het creëren van die voorwaarden die kunnen zorgen voor de verdere Pagina 58

Pagina 60

Voor brochures, online PDF-en en flyers zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw PDF's.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication